Nowa Toyota Auris – do miasta i nie tylko

Nowe auta osobowe zawsze będą cieszyć się dużym zainteresowaniem. Od połowy lipca tego roku w salonach Toyoty dostępny jest poliftingowy Auris – kompakt, w którym znajdziemy wiele nowoczesnych rozwiązań, rzadko spotykanych w tej klasie aut. Całość zamknięta jest w unowocześnionym, bardziej muskularnym nadwoziu. Czy jest to najtańszy nowy samochód na rynku? Jeden z tańszych, a cena zdecydowanie odpowiada jakości.
Auris Hybrid cena
Auris drugiej generacji w trakcie liftingu zyskał nowy pas przedni i reflektory – zarówno przednie, jak i tylne posiadają nowoczesne LED-owe wstawki, a z pakietem Style (4500 zł) otrzymujemy oświetlenie wykonane w całości w technologii LED. Auto jest mocniej osadzone na drodze dzięki niżej położonemu środkowi ciężkości, jest też szersze, stateczniejsze, ale i bardziej zadziorne.

We wnętrzu zmieniło się prawie wszystko w porównaniu z wersją przed liftingiem. Na środku deski rozdzielczej widzimy 7-calowy, dotykowy ekran, pokryty wraz z przyciskami taflą gładkiego szkła. Od nowa zaprojektowano zegary, osadzone teraz w głębokich, sportowych tubach. Pomiędzy nimi kolejny nowoczesny akcent – 4,2-calowy ekran, pokazujący aktualne spalanie, przebiegi kilometrowe, a nawet wskazania nawigacji w miejscu wygodnym dla wzroku kierowcy. Fotele posiadają dobre podparcie boczne, co pasuje do sportowego sznytu nowego Aurisa. Deska rozdzielcza cieszy skórzanymi wstawkami nawet w wersji z tapicerką materiałową (dostępna jest także wersja z alcantarą i w pełni skórzana).

Wśród silników pojawia się nowość dla miłośników benzyny, dynamiczna jednostka 1.2 Turbo, rozwijająca 116 KM mocy, z dużym momentem obrotowym już od niskich obrotów: 185 Nm przy 1500 obr./min. – dzięki temu dynamiczna jazda i szybkie wyprzedzanie w trasie nie stanowią problemu. Ta jednostka opracowana została w Japonii i otrzymała możliwość przełączania się automatycznie na dwa odmienne cykle pracy, zależnie od stylu jazdy: cykl Otto i Atkinsona. Ten drugi włącza się gdy jedziemy spokojnie, ze stałą prędkością lub delikatnie przyspieszając; dzięki pozostawieniu otwartych zaworów dolotowych na początku suwu sprężania jednostka jest bardziej oszczędna. Jednak kiedy potrzebujemy więcej mocy, silnik momentalnie przełącza się na cykl Otto. O zapas mocy dba również układ chłodzenia turbosprężarki i intercoolera, oddzielony od chłodzenia silnika, dzięki któremu powietrze zasysane do komory spalania jest zimniejsze, a co za tym idzie, uzyskujemy lepsze osiągi przy obniżonym zużyciu paliwa.

Innym napędem, który wyróżnia Aurisa na rynku kompaktów, jest napęd hybrydowy. W Europie Zachodniej ponad połowa sprzedawanych Aurisów to hybrydy, zaś w Polsce – co piąty. Niskie spalanie, znacznie poniżej czterech litrów na sto kilometrów, oraz emisja dwutlenku węgla, która wyprzedza najostrzejsze regulacje unijne, osiągane są przy 136 KM mocy i przyspieszeniu 0-100 km/h w 10,9 sekundy. Napęd hybrydowy jest nieoceniony w jeździe po mieście – ładowanie baterii podczas hamowania pozwala czerpać korzyści z nierównej jazdy po ulicach pełnych świateł, przejść dla pieszych i korków. W czasie postoju i jazdy z niewielką prędkością pracuje wyłącznie silnik elektryczny. Dzięki temu nawet w korku spalanie pozostaje na niskim poziomie 4-5 l/100 km, podczas gdy zwykłe samochody często uzyskują w takich warunkach wyniki dwucyfrowe. To nie koniec oszczędności. Z badań niezależnego ośrodka analiz przemysłu motoryzacyjnego w Niemczech, firmy Tec-RMI, wynika, że Auris Hybrid pozwoli zaoszczędzić na serwisie 300 Euro względem wersji z napędem Diesla i 160 Euro względem napędu benzynowego.

Kolejną nowością w odświeżonym Aurisie jest innowacyjny pakiet bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, który zawiera układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS), rozpoznaje znaki drogowe (RSA), ostrzega o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA), a także automatycznie przełącza światła drogowe na mijania, gdy z naprzeciwka nadjeżdża samochód (AHB). Wszystkie wymienione układy dostępne są za cenę 2500 zł niezależnie od wybranej wersji auta.

Bezpieczeństwo na drodze zwiększają także inne elementy wyposażenia – system stabilizacji toru jazdy, asystent ruszania pod podjazdy i 7 poduszek powietrznych. Odpowiedzią na potrzeby osób, które cenią sobie jakość i niezawodność oraz swoje finanse jest Toyota Auris. Cena zakupu (od 59900 zł) w dużej części zwróci się podczas odsprzedaży auta, a jeśli zdecydujemy się na wersję hybrydową, zaskoczą nas niskie koszty eksploatacji na co dzień.


Dodał(a): CKM.PL/mat. prasowe Czwartek 20.08.2015