Drwina jest domeną mężczyzn. Tak twierdzą specjaliści

O tym, że kobiety różnią się od mężczyzn wiadomo nie od dziś. I choć współczesny świat za cel postawił sobie walkę ze stereotypami, to przed pewnymi różnicami nie uciekniemy. Teraz polscy naukowcy udowodnili, że mężczyźni zupełnie inaczej odbierają ironię niż kobiety.
ironia.jpg

Znasz dobrze tę sytuację, kiedyj rzucasz doskonały – w twoim mniemaniu – żart podszyty zgrabną ironią i po chwili okazuje się, że jesteś chamem bez uczuć i lądujesz w oku cyklonu nazwanego imieniem twojej kobiety. Każdy przeżył to choć raz, a teraz badaczki z Uniwersytetu Warszawskiego postanowiły zbadać, co warunkuje stosunek ludzi do ironii.

Z obserwacji prof. Barbary Bokus i dr Anny Milanowicz z Uniwersytu Warszawskiego wynika, że ludzie o wyższej samoocenie i niższym poziomie lęku są bardziej skłonne do operowania ironią i autoironią.

CZYTAJ TAKŻE: CO MÓWIĆ W ŁÓŻKU. SEKS POZIOM WYŻEJ

Okazuje się również, że mężczyźni zupełnie inaczej odbierają ironię niż kobiety. Przez płeć piękna jest ona najczęściej utożsamiana z negatywnymi emocjami i przekaz naładowany ironią jest przez kobiety odbierany silniej niż bezpośredni komunikat.

Badaczki w tym wypadku posiłkują się prostym przykładem: załóżmy na to, że leje deszcz, wieje wiatr i świat zmierza ku zagładzie, a mieliście plany na weekend. I mówisz do swojej dziewczyny: beznadziejna pogoda, a ona najzwyczajniej w świecie przyjmuje to do wiadomości. Natomiast jeśli powiesz, „o jaka piękna pogoda”, to możesz mieć stuprocentową pewność, że twoja wypowiedź zostanie odebrana jako nacechowana negatywnymi emocjami.

Duże znaczenie ma tez fakt, kto do kogo skierowany jest komunikat. Z obserwacji uczonych wynika, że kobiety częściej sięgają po ironię w kontaktach z mężczyznami, aniżeli z innymi kobietami. Badaczki zwracają też uwagę, że wśród pań ironia znacznie częściej wywołuje złość, kiedy dla ponad połowy mężczyzn jest ona powodem do radości. 

Całościowe wyniki badań zostały opublikowane w książce „W krzywym zwierciadle ironii i autoironii. O kobietach i mężczyznach nie wprost”, która została wydana nakładem Uniwersytetu Warszawskiego. 


ZOBACZ GALERIĘ: DZIEWICA MOBILNA I INNE PRODUKTY. ZNANE MARKI PO POLSKU





Dodał(a): Adam Barabasz / fot. iStock Środa 26.02.2020