Jak wystartować ze sklepem internetowym w 2022 roku?

Tylko w 2021 roku w Polsce przybyło około 8 tys. sklepów WWW.

jak-wystartowac-ze-sklepem-internetowym.jpg

Sprzedaż online w naszym kraju rośnie w tempie szybszym niż zakładali analitycy, do czego przyczyniła się pandemia. Według danych Gemius w 2021 roku już 77 proc. polskich internautów kupowało w sieci. Przewidywany jest również dynamiczny wzrost przychodu branży e-commerce w najbliższych latach. To dobry moment na start sklepu online. Jak to zrobić, aby odnieść sukces?

Uruchomienie sklepu WWW – jak wystartować?

Sprzedaż online będzie rosła w stosunku do handlu stacjonarnego i jest to nieuniknione. Coraz więcej środków Polacy będą wydawać w sieci, a w zdecydowanej większości przypadków wejście do sprzedaży internetowej jest niezbędne, aby podążać za zmianami rynkowymi i wykorzystywać pojawiające się możliwości. Coraz więcej firm prowadzi działalność online i stacjonarnie, łącząc zalety obu tych form. Np. przedsiębiorcy umożliwiają zakup produktu w sieci i odebranie go w ciągu godziny stacjonarnie. Jak wystartować ze sklepem WWW w 2022 roku? Zdecydowanie będzie Ci potrzebne efektywne pozycjonowanie sklepu internetowego. Bez tego może być Ci ciężko wybić się na tle ogromnej konkurencji. Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Wybór oprogramowania sklepu

Ważnym krokiem jest zdecydowanie, na jakim systemie ma być oparta witryna. To od tego zależy, jakie będą koszty jej uruchomienia, późniejsze modyfikacje i jak wiele będziemy mieć obowiązków.

Popularnym modelem, który umożliwia wypróbowanie niskim kosztem pomysłu na biznes, jest SaaS. W tym przypadku otrzymujemy do dyspozycji gotowy sklep, który trzeba tylko spersonalizować. Nie musimy szukać hostingu, nie interesuje nas aktualizowanie oprogramowania, a korzystamy z niego w zamian za płacony abonament – może to być opłata miesięczna, roczna czy kwartalna. Tutaj jednak jesteśmy ograniczeni pod względem możliwości modyfikacji witryny.

Można również postawić na jedną ze znanych platform dostępnych bez opłat, np. WooCommerce czy Magento. Wtedy sklep powstaje na wybranym przez nas serwerze, możemy korzystać z mnóstwa gotowych rozszerzeń, ale witrynę musimy zainstalować sami lub powierzyć to ekspertowi i w tym przypadku koszt jest nieco wyższy.

Kolejną opcją jest zlecenie realizacji autorskiego projektu. To wygodne rozwiązanie, bo wszystko może wyglądać dokładnie tak, jak chcemy, ale jest zdecydowanie najkosztowniejsze.

Wybór odpowiedniego systemu e-commerce jest bardzo ważny z wielu względów. Dostępne funkcje mają wpływ na to, jak będzie przebiegać pozycjonowanie sklepu. Od nich również zależy łatwość obsługi witryny, jej dostosowywanie do aktualnych trendów rynkowych.

Wybór domeny

Zakładając sklep WWW, należy postawić na własną domenę. W przypadku oferty kierowanej do klientów z Polski najczęściej będzie to rozszerzenie .pl, ale jeśli grupa docelowa jest inna, to warto przemyśleć inne końcówki. Jeżeli naszymi odbiorcami są mieszkańcy Niemiec, sugerowane jest rozszerzenie .pl, jeśli zaś celujemy w kraje Unii Europejskiej – .ue.

Stawiajmy raczej na unikatową nazwę, którą internauci będą w stanie łatwo zapamiętać. Nie warto, aby adres składał się ze słów kluczowych, np. tani-sprzet.pl. Lepiej budować znajomość konkretnej marki. Niektóre rozszerzenia mogą wymagać spełnienia dodatkowych warunków, np. posiadania oddziału w danym kraju lub regionie, ale najczęściej nie ma takiej potrzeby.

Optymalizacja rozwiązań w sklepie

Warto obserwować liderów w poszczególnych branżach i sprawdzić, jakie rozwiązania mają wdrożone w witrynach. Kiedy już uruchomimy sprzedaż, to powinniśmy dać internautom wszystkie funkcje, którymi możemy ich zachęcić do pozostania naszymi klientami. Rozbudowane karty produktowe, różne opcje dostawy, darmowa wysyłka, rabaty na pierwsze transakcje, newsletter, promocje to tylko przykładowe rozwiązania, które powinny być dostępne w sklepie. Zanim je wszystkie oddamy do dyspozycji internautów, należy przetestować ich działanie.

Uruchamiajmy witrynę, mając pewność, że wszystkie funkcje działają. Należy również zoptymalizować ścieżkę zakupową, aby ją maksymalnie uprościć i obserwować w Google Analytics, czy nie sprawia ona problemów odbiorcom. Na podstawie danych z analityki warto optymalizować stronę, aby osiągać jeszcze lepsze rezultaty.

wybor-dzialan-marketingowych.jpg

Wybór kanałów marketingowych

W sieci można stawiać na różne działania marketingowe, ale nie jest tak, że wszystkie przynoszą efekt każdemu biznesowi. Należy ustalić, kim jest grupa docelowa i w jaki sposób można dotrzeć do takiego klienta. W zdecydowanej większości przypadków skuteczny jest ruch z organicznych wyników wyszukiwania i rezultatów płatnych. Jeśli chodzi o serwisy społecznościowe, to tutaj również trzeba przeanalizować, czy nasi potencjalni odbiorcy są użytkownikami tych witryn.

W przypadku gdy oferujemy produkty w niskiej cenie, warto postawić na porównywarki. Inne metody, które mogą działać, to e-mail marketing, promocja na grupach Facebooka, content marketing czy też współpraca z influencerami. W praktyce ocena skuteczności przyjętych rozwiązań wymagać będzie ich przetestowania – część z nich może być uznana za niewłaściwe ze względu niemożność dotarcia w ten sposób do odbiorcy.

Start sklepu WWW w 2022 roku

Rozpoczęcie sprzedaży online nie jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Wejście na ten rynek jest możliwe bez bardzo wysokiej inwestycji, a moment jest bardzo dobry – analitycy spodziewają się rosnącego przychodu branży e-commerce i coraz większej liczby kupujących w sieci. Warto wejść w biznes online już teraz.


Dodał(a): Katarzyna Lemanowicz Poniedziałek 27.06.2022