Polski start Amazona. Co to oznacza dla Polaków i gospodarki?

Sklep Jeffa Bezosa niedługo oficjalnie wystartuje w Polsce. Już teraz chętni przedsiębiorcy mogą rejestrować swoje konta na stronie sell.amazon.pl. Premiera serwisu odbędzie się w przeciągu najbliższych miesięcy. Co to oznacza dla mieszkańców naszego kraju?
iStock-1154816450.jpg

Przede wszystkim możemy obawiać się tzw. "efektu Amazona", o którym powstają już nawet prace naukowe. Pojawienie się w poszczególnych krajach sklepu Jeffa Bezosa często jest równoznaczne z destrukcyjnym wpływem na istniejący rynek handlu. Amazon rozwija się w niesamowitym tempie, a pandemia jeszcze bardziej to przyspieszyła – w trzecim kwartale 2020 r. sklep wygenerował rekordowe 360 mld zł. przychodu. 

W krajach, w których pojawia się Amazon, najczęściej klienci przerzucają się z mniejszych witryn właśnie na zakupy w tym sklepie. Małe biznesy nie mogą rywalizować z rozległą ofertą, szybką wysyłką i bardzo rozwiniętą gałęzią kontaktu z klientami, jaką oferuje Amazon. 

Wejście tego sklepu na polski rynek może przysporzyć sporych kłopotów dotychczasowemu liderowi, jakim jest serwis Allegro. Pozostawał on bezkonkurencyjny, przez co np. wprowadzał dodatkowe opłaty za wystawienie ogłoszenia. Teraz jednak przedstawiciele strony będą musieli poważnie zastanowić się nad przyszłą działalnością, ponieważ Amazon słynie ze skrajnie pro-konsumenckiej polityki zwrotów i napraw gwarancyjnych. Klient, który ma jakiekolwiek wątpliwości odnośnie towaru, może w każdej chwili odezwać się do działu pomocy, który wszelkie niedociągnięcia rozwiąże na jego korzyść. 

Amazon działa w Polsce od 2014 roku, ale do tej pory nie udostępniał swoich produktów na nasz rynek. "Amazon od wielu lat wspiera polskich klientów oraz pomaga sprzedawać produkty polskich przedsiębiorców w naszych europejskich sklepach. Kolejnym etapem jest wprowadzenie pełnej oferty detalicznej dla konsumentów w Polsce i właśnie nadszedł czas na ten krok" – powiedział Alex Ootes, wiceprezes ds. rozwoju w UE, Amazon.

Amazon ma już w Polsce dziewięć magazynów, które zapewniają ponad 18 tys. stałych miejsc pracy. Producent nie będzie miał więc żadnych problemów z ekspresową wysyłką produktów. Dodatkowo zważywszy na to, że poza Allegro, nie posiadamy większych stron o tak wszechstronnym działaniu, a ten jedyny serwis pozostawia wiele do życzenia, ze względu na dotychczasowy monopol.


Dodał(a): Konrad Klimkiewicz Środa 27.01.2021