Wymiana opon - kiedy zmienić ogumienie letnie na zimowe?

To pytanie zadaje sobie wielu kierowców.

wymiana-opon-motointegrator.jpeg

Odpowiedź na nie jest dość oczywista, mimo to duża grupa użytkowników samochodów niepotrzebnie zwleka z wymianę opon z letnich na zimowe do ostatniej chwili. W poniższym tekście zebraliśmy najpopularniejszy pytania i odpowiedzi dotyczące opon zimowych. Ale po kolei…

Czy opony zimowe są obowiązkowe? 

Choć środowisko rynku oponiarskiego zachęca kolejne rządy do wprowadzenia  stosownych przepisów, jak na razie ustawodawca nie wyraził takiej inicjatywy. Na temat opon zimowych przepisy nie mówią nic konkretnego. Jedyna wzmianka  dotyczy głównie minimalnej wysokości bieżnika na poziomie 1,6 mm. 

To zdecydowanie za mało. W przypadku opon zimowych poszczególne klocki powinny mieć co najmniej 3-4 mm, aby gwarantowały właściwą trakcję w trudnych warunkach drogowych. Jak widać, na często zadawane w internecie pytanie: „opony zimowe obowiązek czy nie?” nie znajdziemy jednoznacznej odpowiedzi w przepisach ogólnych czy kodeksie ruchu drogowego. Polskie przepisy traktują po macoszemu opony zimowe, obowiązek ich zakładania ma swoich zwolenników i przeciwników.

Opony zimowe – obowiązek kontra zwyczaje…

Podstawowym argumentem osób, które uważają zimówki za zbędny dodatek jest fakt, że jeszcze 30 lat temu nikt o nich nie słyszał, a przecież wszyscy jeździli samochodami zimą. Argument ten na szczęście łatwo podważyć. Po pierwsze, poprawa bezpieczeństwa to kwestia ewolucji - a opony jej podlegają. Po drugie, trzy dekady temu motoryzacja w Polsce była marginalna. W roku 1989 w naszym kraju było zarejestrowanych 327 tys. aut. W roku 2020 liczba ta przekroczyła 22,5 mln! Na drogach panuje tłok, a to nakłada na kierowców szczególny obowiązek dbania o bezpieczeństwo. Powstaje więc pytanie. Opony zimowe, obowiązkowe w Polsce  w niedalekiej przyszłości? Patrząc na ocieplenie klimatu trudno na to jednoznacznie odpowiedzieć. W kwestii wymiany opon decydować powinien jednak rozsądek.

Co dają opony zimowe? 

Aby przekonać niedowiarków, warto zatem wnikliwie opowiedzieć o tym, co dają opony zimowe. To pomoże nam przekonać nieprzekonanych do wymiany opon letnich na zimowe jeszcze przed pierwszymi chłodami. Co wyróżnia „zimówki”? Przede wszystkim zostały wykonane z innej mieszanki gumowej. – Choć każdy producent ma swoje tajniki technologiczne, na ogół w uproszczeniu sprowadzają się one do dużego udziału krzemionki. Dzięki temu opony zimowe są bardziej odporne na niską temperaturę, przez co zachowują elastyczność nawet podczas dużych mrozów. Elastyczność mieszanki prowadzi nas do kolejnego punktu - mowa o bieżniku. W przypadku opony zimowej jest on pełen kanałów odprowadzających oraz lameli. Lamele to coś na kształt kieszonek - wgryzają się one w pokrywę śnieżną, przez co auto zachowuje stateczność w trudnych warunkach drogowych. – przekonuje przedstawiciel najpopularniejszego serwisu motoryzacyjnego motointegrator.com.

Kiedy wymiana opon na zimowe? 

Opony zimowe, kiedy je zmienić? Późna jesień to czas, w którym kierowcy zadają sobie to pytanie po raz pierwszy. Odpowiedź? Pierwsze opady śniegu to czas, w którym wymiana opon jest już mocno spóźniona. I warto o tym pamiętać. Zimówki należy założyć w aucie w momencie, w którym kierowcy może się wydawać, że jest jeszcze dość ciepło. Wychodzi zatem na to, że wymiana opon na zimowe powinna odbyć się wcześniej, niż wydaje się to powszechnie rozsądne.

Opony sezonowe są dostosowane do wymogów stawianych przez warunki drogowe występujące latem lub zimą, a przez to zapewniają wysoki poziom przyczepności. Sam fakt posiadania opon sezonowych to jednak dopiero pierwszy z aspektów. Drugim – równie ważnym - jest ich terminowe założenie. Wymiana opon na zimowe, kiedy dokładnie trzeba to zrobić? Specjaliści z rynku oponiarskiego uważają, że optymalne warunki są w sytuacji, w której temperatura w ciągu dnia utrzymuje się w okolicy 7 stopni Celsjusza. Dlaczego?

Mniej niż 7 stopni Celsjusza sprawia, że opona letnia wyraźnie twardnieje. Skutkiem takiej sytuacji jest mniej plastyczny bieżnik, który po prostu ogranicza poziom trakcji i sprawia, że większość hamowań kończy się poślizgiem. Niezbędne będą w takich sytuacjach opony zimowe, kiedy zmienić je w swoim aucie? Czy kierowcy to wiedzą? Niestety jeszcze nie wszyscy. A najlepszym dowodem na to są kolejki, z którymi mierzy się każda wulkanizacja zaraz po pierwszych opadach śniegu. 

Jak długo można używać opon zimowych? 

Opony zimowe, kiedy już nie nadają się do dalszej jazdy? Specjaliści z rynku oponiarskiego zalecają, aby nie eksploatować opon dłużej niż 10 lat od daty produkcji. Powód? Tym są naturalne procesy starzenia. Z czasem na powierzchni gumy pojawiają się drobne pęknięcia. A te przy wyższej prędkości. mogą  doprowadzić nawet do  rozsadzenia opony. Skąd kierowca ma wiedzieć kiedy mija 10 lat od daty produkcji? Wystarczy, że na ścianie bocznej ogumienia znajdzie kod DOT. To czterocyfrowe oznaczenie, w którym dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień roku, a dwie kolejne rok produkcji. 

Kryterium dekady to dopiero pierwszy z wyznaczników. W przypadku kierowców, którzy intensywnie eksploatują auto, dużo bardziej kluczowy jest przebieg. Komplet opon sezonowych na ogół wytrzymuje jakieś 50 tys. km. Po tym dystansie  bieżnik jest na tyle starty, że nie ma mowy o prawidłowej pracy lameli. Jak wydłużyć czas życia opon? Przede wszystkim poprzez wymianę na czas. Eksploatacja zimówek latem sprawia, że ich bieżnik ściera się w mgnieniu oka. Poza tym opony należy przechowywać w zacienionym i chłodnym miejscu - to ogranicza procesy starzenia się gumy. 

Ile kosztuje wymiana opon?

Obecnie producenci nie boją się wyposażać samochodów w duże rozmiary kół. A duży rozmiar to jak wiadomo wysoka cena ogumienia. Aby obniżyć wydatek związany z zakupem zimówek, właściciel auta może się zdecydować np. na opony zimowe 15 cali lub opony zimowe 16 cali w zestawie ze stalowymi felgami. Podczas zakupu kompletu zimowego dobrym pomysłem jest wybór popularnego rozmiaru - opony zimowe 205 55 R16 mogą być bowiem tańsze od części modeli o średnicy np. 15 cali. W przypadku  wymiany opon, cena samej usługi w większości serwisów jest również uzależniona od rozmiaru ogumienia. Od czego może jeszcze zależeć cennik wymiany opon? Koszt wymiany opon zależy też od lokalizacji wulkanizacji. Aby go obniżyć można zdecydować się na wielosezonówki. 

Opony zimowe czy całoroczne? 

Alternatywą dla ogumienia sezonowe są oczywiście opony uniwersalne. W ich przypadku pojawia się jednak kolejny moto-mit. Nie brakuje kierowców, którzy twierdzą że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Opony zimowe czy całoroczne? To tak naprawdę zależy od charakteru eksploatacji. O ogumieniu całorocznym powinni pomyśleć przede wszystkim ci kierowcy, którzy jeżdżą mało i to też głównie w cyklu miejskim lub okołomiejskim. W takim przypadku na ogół nie muszą oni mierzyć się z bardzo trudnymi warunkami pogodowymi - drogowcy w miastach dość szybko reagują np. na opady śniegu. Na pytanie jakie opony lepsze, zimowe czy wielosezonowe odpowiedź nie jest więc tak jednoznaczna jak mogłoby się wydawać. Trzeba pamiętać jednak o tym, że opony zimowe jako całoroczne z pewnością się nie sprawdzą. Mają za miękką mieszankę gumową. 

Czy warto kupić opony wielosezonowe? 

Tak, ale pod warunkiem, że nie planujemy zbyt często jeździć autem w trasę, ani w góry podczas okresu zimowego. Jakie opony wielosezonowe wybrać? Na pewno nie budżetowe. Najbardziej godne polecenia są model klasy średniej i marek  premium. Czy opony całoroczne są bezpieczne? Jeżeli mówimy o renomowanych firmach to odpowiedź na to pytanie jest prosta. Są bezpieczne, jednak w skrajnie warunkach pogodowy zimą nigdy nie zastąpią ogumienia sezonowego przeznaczonego na taki okres. 

Czy opony całoroczne są dobre, tak jak zimówki?

W chłodnych i mroźnych warunkach na pewno nie zapewniają tak dobrej trakcji jak ogumienie sezonowe. Jednak w niektórych przypadkach powinny okazać się wystarczające. O zdanie zapytaliśmy jeszcze eksperta z Motointegrator.com: W związku ze zmianami klimatycznymi, zwłaszcza z powodu cieplejszych zim, coraz więcej klientów zastanawia się nad kupnem opon wielosezonowych. Takie ogumienie  powinny wybierać głównie osoby jeżdżące w miastach i to z niewielkimi prędkościami. Kierowcy pokonujący duże dystanse w trasie, powinni  decydować się jednak na dwa komplety opon. Wybierają zakup ogumienia wielosezonowego trzeba pamiętać jeszcze o jednym. Nie musimy, co prawda, zmieniać opon co sezon i przez to trochę oszczędzamy. Jednak dobrej klasy ogumienie całoroczne kosztuje tyle co dwa komplety opon sezonowy, a z racji użytkowania ich przez cały rok, te zużywają się znacznie szybciej.

Okazuje się, że kwestia wymiany opon jest bardziej skomplikowana, niż mogłoby się nam wydawać. Nie jest do końca uregulowana przepisami prawa, a decyzje podejmujemy na podstawie wielu czynników. Warto jednak – w grę wchodzi przecież nasze bezpieczeństwo – zadbać o tę kwestie i traktować ją priorytetowo. Zadanie ułatwiają nam warsztaty, które szybko i bezboleśnie wymienią nam ogumienie.

Chcesz wymienić opony? Skorzystaj z naszej wyszukiwarki sprawdzonych warsztatów:


Dodał(a): Katarzyna Lemanowicz Wtorek 31.08.2021