Typ roweru potocznie nazywany kolarką. Zazwyczaj pozbawiony amortyzacji, ma koła w rozmiarze ok. 28 cali i bardzo cienkie opony o małych oporach toczenia (jeżdżąc, uważaj na dziury i krawężniki). Cechą charakterystyczną kolarek jest kierownica zapewniająca mocno pochyloną aerodynamiczną pozycję użytkownika. To rower ekstremalnie lekki, na rynku można znaleźć szosówki o masie zaledwie ok. 5 kg. Nie zachwyca zwrotnością. Polecamy: miłośnikom rozwijania dużych prędkości na równych asfaltowych prostych. Fondriest TF3. Cena: 11 000 zł
Brat bliźniak szosówki – tak jak ona posiada duże koła na cienkich oponach, jest bardzo lekki (ramy często wykonuje się z włókna węglowego, jak w przedstawionym modelu firmy Kross ważącym ledwie 8,77 kg). Różnicą jest nieco inna geometria, która delikatnie przesuwa pozycję kolarza w przód. Sprawia to, że mięśnie nóg pracują inaczej niż na rowerze szosowym, pozwalając oszczędzić nieco sił na ostatni etap triatlonu, czyli bieg. Polecamy: tym, którzy lubią pedałować , biegać i pływać. Kross Vento 3.0. Cena: 5999 zł
Określany też jako CX, CCX lub cyclo–X. W uproszczeniu to szosówka z nieco grubszymi oponami i lekko zmienioną geometrią ramy, ułatwiającą jazdę po nierównej nawierzchni. Polecamy: rowerzystom, którzy w trakcie wycieczki za miasto chcieliby zjechać na polną drogę. Fuji Altamira CX 1.3. Cena: 11 600 zł
Ma geometrię ramy pozwalającą zachować komfortową pozycję jazdy, często także niewielki przedni amortyzator. W wyposażeniu m.in. bagażnik i błotniki (jego usportowioną odmianę bez tych dodatków nazywa się crossem). Polecamy: cyklistom ceniącym wygodę i wszechstronność. Kellys Walker. Cena: 2600 zł
Duży sprzęt z geometrią, dzięki której jeździ się w wygodnej wyprostowanej pozycji. Jego klasyczna odmiana to stalowe „holendry”. Nowsze aluminiowe modele są lżejsze, gwarantują też świetną zwrotność, którą docenisz na wąskich miejskich ulicach. Polecamy: stylowym mieszczuchom. Kross Inzai. Cena: 2999 zł
Potoczne określenie rowerów bez wolnobiegu, z bezpośrednim przeniesieniem napędu, gdzie korba jest sztywno połączona z tylną zębatką. Umożliwia to np. jazdę do tyłu, lecz utrudnia hamowanie i jazdę (nawet zjeżdżając z górki, trzeba pedałować). Zwykle to niedrogie ekstremalnie proste konstrukcje na cienkich oponach; szybkie na asfalcie, ale uniemożliwiające jazdę w terenie. Polecamy: kurierom rowerowym lub hipsterom. SE DC X PK Ripper. Cena: 4000 zł
Gruba, długa i ciężka rama z bardzo wygodną geometrią (wyprostowana pozycja). Do tego oldskulowa rzucająca się w oczy stylistyka, nawiązująca do amerykańskich konstrukcji z lat 30. ub. wieku. Prawdziwe klasyczne cruisery nie mają przerzutek, powinny mieć za to grube „balonowe” opony z niewielkim bieżnikiem. Polecamy: miłośnikom nonszalanckich przejażdżek nadmorskimi bulwarami. Electra Mod 3i. Cena: 3400 zł
Nie zachwyca zwrotnością, jest dość ciężki, a jego rozmiary utrudniają transport np. samochodem. Z racji niskiej pozycji jazdy rowerzysta jest mało widoczny dla innych uczestników ruchu. Rowery poziome nie są też tanie. Ale jeśli chodzi o wygodę podróżowania, biją na łeb wszystkie rowery klasyczne. Mają również rewelacyjne właściwości aerodynamiczne, a w razie wypadku głowa jest mniej narażona na urazy. Polecamy: rowerzystom chcącym odbywać długie wyprawy po asfaltowych drogach w możliwie komfortowych warunkach. Hase Kettwiesel Allround. Cena: 9600 zł
Uniwersalna „terenówka” z porządnym osprzętem i geometrią pozwalając ą na wygodne podjazdy i zjazdy. Koła od 26 do nawet 29 cali (większy rozmiar umożliwia szybszą jazdę i zmniejsza ryzyko poślizgu), przedni amortyzator o skoku do 100 mm. Polecamy: miłośnikom jazdy pod górę i w dół. Kross Level B3. Cena: 2299 zł
Ubogi krewny roweru MTB, do którego jest bardzo podobny, jednak ma słabszą konstrukcję i gorsze komponenty (niskiej klasy przerzutki, hamulce, amortyzatory). Jedyną przewagą jest znacznie niższa cena. Polecamy: oszczędnym fanom jazdy po nieutwardzonych ścieżkach. Claud Butler Rock. Cena: 1200 zł