Moto

Wtorek 26.07.2011, mj

Teoria rewolucji

Kochanych ton morderczego żelastwa nigdy za wiele

Teoria rewolucji

Oto skrócona historia czołgu, głównego, choć niekoniecznie pozytywnego bohatera krwawych jatek XX wieku.

1915 Little Willie

Pierwszy w dziejach czołg – The Tritton Machine (zwany Małym Wilusiem) – zbudowali Brytyjczycy. Aby zmylić wywiad przeciwnika, ochrzcili go „tank” (czyli zbiornik).

1916 Mark 1

Chrzest bojowy przeszły 15 września 1916 roku. Oczywiście te, które nie zepsuły się w drodze na pole bitwy. Mknęły z prędkością 6,4 km/h.

1917 Renault FT–17

Pierwszy czołg z obrotową wieżą. Ważył 6,7 tony, silnik o mocy 39 KM rozpędzał go do 8 km/h. Miał działo kaliber 37 mm. Używało go też Wojsko Polskie. 1940 T–34 Szerzej znany jako Rudy. Śmigał 55 km/h, miał armaty 76 lub 88 mm. Powstało 52 tysiące tych 25–tonowców.

1944 Tiger II

Największy (ponad 10 m długości) i najcięższy (68 t) czołg II wojny światowej. Sam widok Königstigera (królewskiego tygrysa) doprowadzał do biegunki najodważniejszych aliantów.

1980 M1 Abrams

Podstawowy czołg US Army. Ma armatę 120 mm, kompozytowy pancerz i termowizyjny system kierowania ogniem. 56 ton pędzi z prędkością ponad 70 km/h.

1983 Challenger

Najlepszy czołg Europy. Ma żyroskopowy system stabilizacji lufy i laserowy dalmierz sprzężony z komputerowym systemem kierowania ogniem. Prędkość 56 km/h, kaliber armaty 120 mm – i nie ma mocnych!