Szukaj

MOTO 10 najtańszych samochodów. Zaczynamy od 993 złotych

10 najtańszych samochodów. Zaczynamy od 993 złotych

Konrad Klimkiewicz // materiały prasowe Carsmile.pl
28.03.2024
Kopiuj link
Masz 10 tys. zł na wkład własny i zastanawiasz się jakie auto możesz wynająć, aby miesięczny abonament wynosił ok. 1000 zł netto? Carsmile opublikował listę 10 najtańszych samochodów dostępnych obecnie na rynku. Ciekawostka: auto o najwyższej cenie katalogowej ma najniższą ratę. Jaki pojazd otwiera ranking?
10 najtańszych samochodów. Zaczynamy od 993 złotych

Średnia cena tzw. aut popularnych (bez segmentu premium) osiągnęła w lutym 142 tys. zł brutto i była o 3,1% większa niż przed rokiem – podał IBRM Samar. 
"Mamy obecnie do czynienia nie tylko ze stabilizacją cen katalogowych, co wynika m.in. z umocnienia naszej waluty, ale też agresywną polityką rabatową dilerów. W efekcie nowy samochód można dziś kupić o kilkanaście procent taniej niż przed rokiem" - informuje Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.  

Ponieważ jednocześnie statystki Carsmile pokazują rosnący wzrost udziału wynajmu długoterminowego względem tradycyjnego leasingu, który królował w czasie kryzysu, analitycy tej platformy sprawdzili, jaką kwotą trzeba dysponować, aby mieć dostęp do nowoczesnej usługi wynajmu. Obecnie abonamenty wybiera 54% użytkowników Carsmile, a siostrzany leasing – 39% (reszta przypada na kredyt). Rok temu proporcje były odwrotne.  


Celem analizy było wytypowanie 10 modeli aut z najniższym abonamentem. – Są to wersje dość ubogie, ale zwykle nie najuboższe z gamy oferowanej przez producenta. Takie racjonalne minimum – wyjaśnia wiceprezes Carsmile. W większości pochodzą z rocznika 2023, choć są od tego wyjątki. Jakie auta znalazły się w zestawieniu?  

Niespodzianka: najtańszy i najdroższy jednocześnie  

Ranking otwiera Citroen C3 z ratą na poziomie 933 zł netto. Abonament obliczono przy założeniu 3-letniego okresu umowy i wkładu własnego na poziomie 10 tys. zł netto. W racie zawarto koszt ubezpieczenia AC/OC, assisatnce, serwisowania oraz opon. Ciekawostką w przypadku tego miejskiego auta jest najniższy abonament w zestawieniu Carsmile przy jednocześnie najwyższej wartości katalogowej. Jest to bowiem jedyny samochód w rankingu z ceną katalogową przekraczającą 100 tys. zł brutto. Co więcej, pojazd jest z rocznika 2024. Tajemnica niskiego abonamentu tkwi w magicznym słowie: rabat. 

"W przypadku Citroena C3 mamy kumulację upustu przy zakupie auta od dilera oraz preferencyjnej stawki oprocentowania, dzięki czemu abonament jest relatywnie niższy" - wyjaśnia Paweł Siwiecki, ekspert ds. zakupu samochodów w Carsmile. 

zrzut-ekranu-2024-03-28-o-14-55-14-a204214ab88735af58a713a390a85568_2151a2


Przypomnijmy, że wynajem długoterminowy jest formą leasingu, ale bez wykupu auta, a za to z pakietem usług dodatkowych (ubezpieczenie, serwisowanie, opony). Podobnie, jak w leasingu, na wysokość abonamentu mają wpływ stopy procentowe.

Na drugim miejscu w zestawieniu najtańszych aut w abonamencie znalazł się Mitsubishi Space Star, a na trzecim Fiat 500. Ranking zamyka natomiast Skoda Fabia. Wśród aut należących w większości do segmentu B, wielkością wyróżnia się Dacia Duster, która z abonamentem na poziomie 1241 zł netto, znalazła się w połowie stawki. Ciekawostką w zestawieniu jest też Mitsubishi Colt – nowy model tego „Japończyka” zadebiutował w ub.r., po ponad dekadzie nieobecności na rynku europejskim. Comeback miał miejsce po atrakcyjnej cenie, skoro auto od razu trafiło do rankingu Carsmile.  

Dużo okazji na rynku  

"Samochody w segmencie tanim i popularnym mają obecnie abonamenty niższe o ok. 20% niż przed rokiem" – informuje Michał Knitter. 

Jest to spowodowane kilkoma czynnikami: trwającą wyprzedażą rocznika 2023, dużą dostępnością pojazdów, spadkiem stóp procentowych czy też korzystanym poziomem tzw. wartości rezydualnej. Trzeba jednak zauważyć, że sytuacja makroekonomiczna Polski nie jest stabilna. NBP ostrzega przed możliwością ponownego wzrostu inflacji nawet do 8% w drugiej połowie roku (jeśli wygasną tarcze antyinflacyjne), co z kolei może skutkować wzrostem stóp procentowych. Taki scenariusz spowodowałby wzrost stawek abonamentu dla nowych umów.  

Autor Konrad Klimkiewicz // materiały prasowe Carsmile.pl
Źródło -
Data dodania 28.03.2024
Aktualizacja -
Kopiuj link
NEWSLETTER
Zapisując się na nasz newsletter akceptujesz Regulamin i Politykę prywatności
KOMENTARZE (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest CKM.PL, który przetwarza je w celu realizacji umowy – regulaminu zamieszczania komentarzy (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. b RODO). Masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania – szczegóły i sposób realizacji tych praw znajdziesz w polityce prywatności. Serwis chroniony jest przez reCAPTCHA – obowiązuje Polityka prywatności Google i Warunki korzystania z usługi.