24h Le Mans – wygraj wyjazd na wyścig

24-godzinny Le Mans to klasyk wśród wyścigów długodystansowych. Pierwszy start odbył się w maju 1923 roku, a najlepsza para kierowców przejechała w ciągu doby 2209 km. Dzisiaj trzyosobowe załogi wspiera nawet kilkaset osób z zaplecza technicznego, a najlepsi kierowcy w ciągu 24 godzin pokonują ponad 5000 km.
porsche-lemans-otw.jpg

Dlatego wyścig 24h Le Mans jest traktowany przez inżynierów jako decydujący sprawdzian dla nowych technologii. Jednym z najważniejszych wydarzeń tegorocznego Le Mans będzie wielki powrót zespołu Porsche, który ze swoim wieloletnim partnerem Mobil 1 wystartuje w najwyższej klasie wyścigu.

Francuski tor w Le Mans - de la Sarthe aktualnie liczy 13,629 km i częściowo przebiega po drogach publicznych. To jeden z najdłuższych na świecie torów wyścigowych. Aż trzy czwarte jego długości można pokonać przy szeroko otwartej przepustnicy. W latach osiemdziesiątych prędkości na sześciokilometrowej prostej Mulsanne dochodziły do 400 km/h. W 1990 roku prostą przecięły dwie szykany, które miały poprawić bezpieczeństwo wyścigu.

porsche-lemans-GORA.jpg
Wyścigi kierowców i inżynierów
Rekordowe 16 zwycięstw w 24h Le Mans należy do zespołu Porsche, który w tym roku wraca do startów w najwyższej klasie (LMP1). Zespół Porsche po raz ostatni wygrał najwyższą klasę 24-godzinnej ikony sportów motorowych w 1998 roku. Do Porsche należy także inny rekord. W 1971 roku, Jackie Oliver startujący Porsche 917 Langheck Coupe pokonał okrążenie o długości 13,469 km w 3:13.9 min. Oznacza to, że średnia prędkość pojazdu przekroczyła 250 km/h. „Jednak prawdziwym wyzwaniem w Le Mans jest połączenie dobrej prędkości i niezawodności” - mówi  Alexander Hitzinger, dyrektor techniczny zespołu Porsche LMP1.

24h Le Mans to nie tylko wyścig pomiędzy kierowcami. To także rywalizacja pomiędzy inżynierami zespołów. Specjaliści ds. technicznych z Porsche i Mobil 1 traktują francuski tor jako poligon doświadczalny dla nowych technologii. „Wprowadzenie zmian w regulaminie, ograniczających o 30% dopuszczalne zużycie paliwa, to dla Le Mans początek nowej ery. Jednym z naszych głównych celów jest maksymalne zwiększenie mocy wyjściowej. Wzrost mocy jest oczywiści równoważony odpowiednim standardem ochrony silnika, umożliwiającym ukończenie wyścigu, który można porównać do pełnego sezonu Formuły 1” – mówi Bruce Crawley, jeden z głównych ekspertów technicznych ExxonMobil.

porsche-lemans-tyl.jpg
Hybrydy na start
Tegoroczny 24h Le Mans wystartuje 14 czerwca o godz. 15.00. Dobry wynik na torze ma zagwarantować szybkie i przede wszystkim niezawodne hybrydowe Porsche 919. Po raz pierwszy w historii wyścigu, wszystkie zespoły startujące w najwyższej klasie (LMP1) muszą używać maszyny z napędem hybrydowym.

Sześciu kierowców Porsche jest dobrze przygotowanych do walki o zwycięstwo w tym ważnym dla zespołu starcie w 24h Le Mans. Najbardziej znaną twarzą ekipy jest Mark Webber. Australijczyk ma na swoim koncie 215 startów i 9 zwycięstw w wyścigach Formuły 1. Trzykrotnie kończył sezon F1 na trzeciej pozycji w klasyfikacji generalnej. Fani serii WEC liczą również na dobry start Timo Bernharda i Romaina Dumasa, którzy w 2010 roku wygrali 24h Le Mans w barwach Audi Sport North America.



Jak wyjechać na 24h Le Mans?
Jeżeli interesuje was tegoroczny wyścig 24h Le Mans, koniecznie obejrzyjcie film z Aleksandrem Hitzingerem, Dyrektorem Technicznym Porsche LMP1 i szybki wywiad z Markiem Webberem. Oba materiały są częścią kampanii Get Personal, w której do 28 maja br. można wygrać wyjazd na 24h Le Mans. Szczegóły znajdziecie TUTAJ. Zwycięzca otrzyma bilety lotnicze i zakwaterowanie dla dwóch osób, status gościa specjalnego Porsche oraz możliwość spotkania się z kierowcami Porsche LMP1. Na stronie konkursowej możecie także obejrzeć zabawny viral, w którym przypadkowa osoba zostaje na kilka minut mistrzem sportów motorowych.

porsche-lemans-end.jpg
Porsche 919 Hybrid:
Typ pojazdu - Le Mans, klasa prototypów LMP1.
Konstrukcja nadwozia – kompozytowa; włókno węglowe z rdzeniem aluminiowym o strukturze plastra miodu.
Silnik - V4 z turbo o pojemności 2.000 cm³.
Moc - > 370 kW (> 500 hp).
Smarowanie silnika – syntetyczny Mobil 1, układ smarowania z suchą miską olejową.
System hybrydowy - akumulator litowo-jonowy; napęd elektryczny (EGU) na przednią oś o mocy > 250 hp.
Napęd - sekwencyjna, aktywowana hydraulicznie 7-stopniowa skrzynia wyczynowa.
Hamulce - dwuobwodowy układ hydrauliczny.
Koła - obręcze kół z kutego magnezu, opony Michelin Radial, przód i tył: 310/710-18.
Wymiary i masa:
Masa minimalna - 870 kg
Pojemność zbiornika paliwa - 66,9 l
Wysokość – 1 050 mm
Szerokość – 1 900 mm
Długość     - 4 650 mm



Dodał(a): ckm.pl Czwartek 22.05.2014