500 km/h pociągiem

Podczas gdy w Polsce Pendolino zanim wyjechało, już ma opóźnienia, a sprzedaż biletów okazała się większym technologicznym wyzwaniem niż szybka jazda pociągiem, w Japonii pasażerowie mkną po torach 500 km/h. A właściwie trochę nad nimi.
maglev-jap.jpg

fot.: Yosemite

Maglev, czyli magnetic levitation, to technologia pozwalająca pociągowi unosić się nad torami dzięki zastosowaniu potężnych elektromagnesów. Funkcjonuje w Niemczech, Szanghaju i w Japonii. W tym ostatnim kraju otwarto właśnie nowe połączenie między miastami Uenohara i Fuefuki (odległość 42,8 km). Docelowo w 2027 roku trasa będzie wiodła z Tokio do miasta Nagoya, a pokonanie tej odległości (ok. 348 km) ma zająć 40 minut.

Do przetestowania nowego połączenia oferowanego przez Central Japan Railway Company zaproszono 100 pasażerów, w tym ekipę telewizyjną BBC, dzięki której możemy zobaczyć jak przebiegała podróż. Pociąg w kulminacyjnym momencie osiągnął prędkość 501 km/h. Zahipnotyzowani Japończycy wpatrywali się w zegar, nie czując zawrotnego pędu.

W Polsce Pendolino będzie mknęło z prędkością 200-230 km/h. Pod warunkiem, że złomiarze nie rozmontują torów ani trakcji.







Dodał(a): fisci Wtorek 18.11.2014