Chiptuning silnika – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć

Chiptuning to przede wszystkim działania mające na celu zmianę oprogramowania sterującego pracą silnika, co wpływa na zwiększenie jego mocy.

small adobestock_38403655.jpg

W przypadku nowych samochodów chiptuning można wykonać bardzo szybko, bo już w kilka godzin. Lepsze parametry – moc i moment obrotowy – sprawiają, że samochód ma większą dynamikę. Jak to zrobić? Co warto o chiptuningu

Chiptuning – czyli?

Głównym zadaniem chiptuningu jest poprawa parametrów pracy samochodu. Żeby je zmienić na lepsze, niezbędna jest ingerencja w silnik. Nie musimy go jednak rozbierać ani wykonywać innych naprawczych i skomplikowanych czynności. Do tego celu wystarczy modyfikacja jego elektronicznych ustawień. Nie zawsze odbywa się to tak samo. 

Można wykonać modyfikacje samochodów seryjnych, do czego potrzeba wprowadzić zmiany w oprogramowaniu komputera sterującego pracą silnika (ECU). Dzięki temu uzyskamy większą wydajność, bez potrzeby ingerencji w konstrukcję jednostki napędowej. Znawcy tematu zajmujący się chiptuningiem, określają to działanie jako odzyskiwanie rezerw pozostawionych przez konstruktora. Skąd się w ogóle biorą te zapasy mocy w silniku? 

Prawdopodobnie konstruktor nie mógł sobie pozwolić na więcej, bo ograniczały go różne przepisy, na przykład dotyczące emisji spalin. Osoba wykonująca tuning nie musi się o to martwić, więc w odróżnieniu od producenta samochodu, jest w stanie pozwolić sobie na więcej. 

Można też używać boxów tuningowych (power box). Są konkretnie przygotowane przez ich producenta i przeznaczone do danego typu silnika. Trzeba jednak pamiętać, że ta metoda różni się od chiptuningu opisanego powyżej, nie zapewniając tak samo wymiernych rezultatów, jak w przypadku indywidualnego strojenia konkretnego egzemplarza samochodu. 

Chiptuning – można też inaczej

Istnieje też drugi rodzaj chiptuningu, który jest bardziej skomplikowany. Polega na przygotowaniu programu do silnika zmodyfikowanego kompleksowo, ze zmianami w jego konstrukcji. Mogą być różnego rodzaju – dotyczyć wymiany turbodoładowania, modyfikacji układu wydechowego itp. Tego rodzaju chiptuning to bardziej poważne przedsięwzięcie. Nie odnosi się jedynie do zmiany standardowego oprogramowania, gdyż często trzeba napisać od podstaw całkiem nowy program. Na taki stan rzeczy wpływają na tyle gruntowne modyfikacje, że tuner staje przed poważnym zadaniem, mierząc się niejako z zupełnie nowym silnikiem. Żadne standardowe programy nic tu nie wskórają, więc jedynym wyjściem jest stworzenie nowego oprogramowania. W efekcie wymienia się komputer ECU. zastępując go komputerem, ale bez żadnego programu

Chiptuning – od czego zacząć?

Niezależnie, na jaki rodzaj chiptuningu się zdecydujesz, musisz mieć na ten temat sporą wiedzę i doświadczenie. Nim przeprowadzisz ten zabieg, powinieneś wykonać analizę stanu technicznego silnika. W tym celu odwiedź hamownię, by wykonać pomiar diagnostyczny. Na tej podstawie można na przykład stwierdzić, czy chiptuning w ogóle ma sens. Często bowiem jednostka napędowa jest uszkodzona, a przez to bardzo mocno osłabiona w odniesieniu do nominalnych parametrów fabrycznych. Oczywiście w większości przypadków można usunąć te usterki i po raz kolejny poddać auto testom na hamowni, by sprawdzić, czy osiągi się poprawiły. 

Jeśli tak, można przystąpić do zmian w sterowniku. Jak napisaliśmy powyżej, jak chcesz, masz wiedzę i czujesz się na siłach, możesz sam spróbować to zrobić. W innym wypadku pod żadnym pozorem tego nie rób, bo możesz narobić więcej szkody niż pożytku. 

Chip do tuningu – jak działa?

Choć chipów przeznaczonych do tuningowania jest cała masa, zasada działania między poszczególnymi modelami jest bardzo zbliżona. To przede wszystkim urządzenie przygotowane do montażu w komorze silnika, a dokładnie w instalację elektryczną właściwego czujnika (przepływomierza, ciśnienia map/maf, może też występować oddzielnie, na przykład na rurze dolotowej powietrza lub kolektorze ssącym). Dzięki tej instalacji możliwe jest modyfikowanie danych przesyłanych pomiędzy komputerem sterującym (ECU) a odpowiednim czujnikiem.

Chip bardzo szybko i praktycznie na bieżąco odczytuje sygnały elektroniczne z czujnika i właściwie je optymalizuje. Zmodyfikowany sygnał wysyłany jest do ECU w czasie rzeczywistym. Urządzenie podnosi moc i moment obrotowy, co wpływa na poprawę komfortu jazdy. Jak bardzo, to już zależy od obrotów silnika, ale i tak mamy pewność, że dynamika jazdy się zwiększy. 

To samo powiemy o przyspieszeniu, które stanie się lepsze i to już od niskich obrotów. Nasz samochód po chiptuningu zyska nowe moce, ale również bezawaryjne działanie. W profesjonalnych chipach bowiem układ elektroniczny zostaje odpowiednio zabezpieczony przed zalewą do elektroniki. Chroni ją to przed niebezpiecznymi czynnikami jak wilgoć i kurz. Podobnie chroniony jest silnik, który nie ulega przegrzaniu się przy dużym obciążeniu. 

Jak powinien działać chip?

Wybierając odpowiedniego chipa, pamiętaj, by zwrócić uwagę na jego możliwości i sposób działania. Zdecydowaną większość urządzeń podłącza się pod jeden z czujników: ciśnienia map/maf, przepływomierz lub czujnik zasysanego powietrza. To, do jakiego zostanie przyłączony, zależy już od modelu i marki samochodu. Jak się tego dowiedzieć? Jest to opisane w dołączonej do chipa dokładnej instrukcji. Jego najważniejszym zadaniem jest odczytywanie parametrów auta i tak adekwatne ich dostosowanie (zależnie od obrotów silnika), by nie spowodować obciążenia. Co ważne, są one modyfikowane jedynie na czas połączenia chipa. Gdy go wypniemy, samochód powraca do ustawień fabrycznych.

Chiptuning silnika to doskonały sposób, by poprawić jego osiągi, lecz nim skorzystasz z tej możliwości, oceń, czy sam jesteś w stanie wykonać ten zabieg, czy lepiej zlecić to zadanie profesjonaliście.

Artykuł sponsorowany


Dodał(a): Izabela Popko Piątek 27.11.2020