Jak atakuje F-117

Brzydki jak noc, niewidzialny jak duch, tajny jak CBA
Jak atakuje F-117

Pierwszy lot odbył w 1981 roku w supertajnej Strefie 51, ale oficjalnie nie istniał aż do roku 1990. Nic dziwnego, że przez długi czas uważano go za UFO! Tak naprawdę F—117 jest pierwszym w dziejach samolotem stealth, czyli prawie niewykrywalnym dla radarów. Specjalizuje się w precyzyjnych nocnych bombardowaniach (atakował m.in. cele w Panamie, Iraku oraz byłej Jugosławii) i mimo upływu lat do dziś technologicznie przewyższa większość samolotów na całym świecie. A jednak... jest już emerytem! Dowództwo US Air Force po wprowadzeniu do służby supernowoczesnych F—22 oraz F—35 zdecydowało w wycofać ze służby wszystkie „niewidzialne” F—117. Cześć ich pamięci!

STEALTH

Ustawione pod określonymi kątami płaskie płyty dają F–117 nie tylko kosmiczny kształt, ale też rozpraszają fale radarowe w różnych kierunkach. Resztę tych fal pochłania materiał RAM, którym jest pokryta powierzchnia samolotu. Dodatkowo całe uzbrojenie i wyposażenie jest schowane wewnątrz maszyny. Dzięki temu wszystkiemu na wrogim radarze echo wielkiego F–117 przypomina raptem... większego ptaka!

RADAR
Brak! Rezygnacja z radaru znacznie zmniejsza ryzyko wykrycia F–117. W zamian przy nawigacji i bombardowaniach stosuje się czujniki laserowe i kamery na podczerwień.

UZBROJENIE

Najczęściej rakiety powietrze–ziemia AGM–65 Maverick i AGM–88 HARM oraz bomby GBU–27 i BLU–109. Ukryte w dwóch komorach otwieranych tuż przed atakiem.

ZAŁOGA
Jeden pilot. Do tej pory na 59 operacyjnych F–117 latało 558 „bandytów”, jak sami siebie nazywają lotnicy. I więcej raczej już nie będzie.

WADY
A kto ich nie ma? Ceną niewidzialności F–117 jest słaba manewrowość, niestabilność w locie i wielka wrażliwość na wilgoć. Na lotnisku musi stać w klimatyzowanych hangarach!

SILNIKI
Dwa razy GE F404–GE–F1D2. Bez dopalaczy. Specjalnie chłodzone (podobnie jak wylatujące z nich spaliny), dzięki czemu prawie nie wydzielają widocznego w podczerwieni ciepła.

LOCKHEED MARTIN F—117A NIGHTHAWK
długość ............................19,4 m
wysokość .......................... 3,8 m
rozpiętość skrzydeł .........13,2 m
masa .................................23,6 t
pułap .............................. 13,7 km
zasięg ...........................1700 km
prędkość maksymalna .. 0,92 Ma

„SORRY, ALE GO NIE WIDZIELIŚMY”
Chcesz wiedzieć, jak trafić niewidzialny samolot? Zapytaj Serbów – oni to zrobili! We wszystkich wojnach zestrzelono tylko jeden F–117. Stało się to podczas nalotów NATO na Jugosławię (dziś Serbię) w marcu 1999 roku. Dowództwo USA popełniło błąd, posyłając samolot cztery razy tą samą trasą. Serbowie ustalili ją dzięki obserwatorom z ziemi i przy kolejnym nalocie wiedzieli już, w którym miejscu szukać. F–117 był widoczny na ich radarach tylko w chwili, gdy zrzucał bomby, ale to wystarczyło, by ustalić jego pozycję i dokładnie obliczyć, gdzie znajdzie się za kilkadziesiąt sekund. W to miejsce wystrzelono kilka starych rakiet typu S–125, które na polecenie z ziemi w wyliczonym momencie eksplodowały w powietrzu. Szczątki rozszarpanego odłamkami F–117 leżą dziś w muzeum lotnictwa w Belgradzie.\

Dodał(a): matz Poniedziałek 25.07.2011