Jak często należy serwisować samochód, aby cieszyć się niezawodnym autem?

Niezawodne auto, które nie generuje żadnych kosztów eksploatacyjnych i jest tanie w utrzymaniu, a przy tym także stanowi gwarancję dojazdu do celu bez „przygód” na trasie, to niestety rzadkość. Wszystkie samochody – zarówno te stare, jak i znacznie młodsze – wymagają od właściciela przeprowadzania cyklicznych przeglądów. Te z jednej strony chronią przed kosztami pojawienia się ewentualnej usterki, a z drugiej podnoszą poziom bezpieczeństwa podczas jazdy. Zobacz, jak często serwisować auto i co wchodzi w zakres prac, które warto wykonywać regularnie.

serwissamochodowy.jpg
Przed czym chroni okresowy przegląd Twojego auta wykonywany przez serwis samochodowy?

Głównym celem cyklicznych przeglądów serwisowych jest realna ochrona przed groźnymi awariami, które zawsze mogą się pojawić, a potem… słono kosztować. Zwykle nie jesteśmy przygotowani na duże i niespodziewane wydatki, dlatego warto postępować w taki sposób, aby unikać ich za wszelką cenę. 

Łatwo przekonać się, co jest bardziej opłacalne – zainwestowanie mniejszych kwot w regularne przeglądy samochodowe, które umożliwiają wykrycie potencjalnych problemów i usterek we wczesnych stadiach ich ewentualnego rozwoju czy narażanie się na duże koszty generalnych napraw? Odpowiedź jest jasna i sprawdza się tutaj powiedzenie: „przezorny zawsze ubezpieczony”!

Ponadto wczesne wykrycie i naprawa usterek w układach hamulcowym czy kierowniczym pomaga w uniknięciu nagłych i niebezpiecznych sytuacji na drodze. Jakich? Na skutek awarii może nastąpić niespodziewana utrata kontroli nad pojazdem, wyłączenie się silnika lub przedłużenie drogi hamowania. Wszystko to może prowadzić do wypadku.

Kolejnym pozytywnym aspektem regularnych przeglądów wykonywanych przez profesjonalny serwis samochodowy jest możliwość utrzymania wyższej wartości pojazdu na rynku wtórnym w razie jego odsprzedaży. W końcu dobrze utrzymane auto zazwyczaj cieszy się większym zainteresowaniem potencjalnych kupujących.

serwisowaniesamochodu.jpg

Co powinno wchodzić w zakres podstawowych czynności przeprowadzanych przez serwis samochodowy?

Cykliczny przegląd serwisowy samochodu różni się w zależności od wielu zmiennych. Jakich? Wśród nich można wymienić między innymi prognozowany przebieg, konstrukcję silnika oraz zastosowane modyfikacje, np. instalację LPG. Niezależnie jednak od specyficznych warunków, lista działań niezbędnych do utrzymania auta w optymalnym stanie, jest stosunkowo niedługa.

  • Wymiana oleju

Wymiana oleju jest jedną z najważniejszych procedur serwisowych. Ma bowiem na celu ochronę silnika przed przegrzaniem i zatarciem. Olej silnikowy odpowiada za smarowanie ruchomych części jednostki napędowej, redukcję tarcia oraz odprowadzanie ciepła. Z czasem jednak traci on swoje właściwości smarujące i czyszczące, co w późniejszych etapach może doprowadzić do szybszego zużycia i awarii tego podzespołu. 

Regularna wymiana oleju, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu w kwestii lepkości i rodzaju (są bowiem oleje syntetyczne, półsyntetyczne oraz mineralne), zapewnia długotrwałą i efektywną pracę silnika. Pozytywnie wpływa także na jego żywotność.

Co ile wymieniać olej? Dobrze jest przeprowadzać ten proces co 10 000 – 15 000 km bądź co roku. Dłuższy interwał znacznie zwiększa ryzyko awarii.

  • Wymiana filtrów

Wymiana filtrów (oleju, powietrza, paliwa oraz kabinowego) jest równie istotna. Akcesoria te, niezależnie od ich zastosowania, odgrywają ważną rolę w ochronie silnika oraz zapewnieniu komfortu podróżującym we wnętrzu auta pasażerom. 

Filtr oleju zatrzymuje brud i cząstki stałe, które mogłyby spowodować spustoszenie we wnętrzu silnika. Filtr powietrza chroni jednostkę przed zasysaniem zanieczyszczeń, natomiast filtr paliwa odpowiada za oczyszczanie go. Z kolei filtr kabinowy wpływa na jakość powietrza wewnątrz pojazdu, eliminując pyłki, kurz i inne zanieczyszczenia.

Co ile wymieniać te podzespoły? Przy każdej wymianie oleju zakłada się nowy filtr oleju.  Filtr powietrza należy wymieniać co 15 000 – 35 000 km, filtr paliwa co 15 000 – 60 000 km, a filtr kabinowy – co roku lub co maksymalnie 15 000 km. W razie wątpliwości warto zajrzeć do instrukcji swojego auta – producent wszystko w niej dokładnie opisał.

  • Analiza stanu układu hamulcowego

Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych systemów bezpieczeństwa w pojeździe. Analiza jego stanu powinna obejmować kontrolę grubości klocków i stan tarcz hamulcowych. Dodatkowo warto ocenić ilość oraz stan płynu hamulcowego i sprawdzić szczelność całego systemu. 

Najlepiej jest robić taki przegląd co roku, gdyż zużycie klocków i tarcz hamulcowych, jak i niedostateczna ilość płynu, mogą znacząco wpłynąć na skuteczność hamowania, a tym samym na bezpieczeństwo jazdy.

Co ile wymieniać elementy układu hamulcowego? To kwestia indywidualna – jedni klocki wymieniają po 20 000 km (w przypadku jazdy w trybie dynamicznym), a inni nawet co 40 000 km (przy jeździe ekonomicznej). Podobnie jest z tarczami. Te jednak mogą wytrzymywać od 50 000 km do nawet 100 000 km!

  • Prace w zakresie układu klimatyzacji

Układ klimatyzacji nie tylko zapewnia komfort termiczny w kabinie pojazdu, ale również wpływa na bezpieczeństwo jazdy poprzez zapobieganie parowaniu szyb (co pomaga zachować dobrą widoczność). Serwisowanie układu klimatyzacji powinno obejmować sprawdzenie szczelności systemu, wymianę lub uzupełnienie czynnika chłodzącego oraz odgrzybianie. 

Regularne czyszczenie i dezynfekcja klimatyzacji zapobiega również rozwojowi bakterii i grzybów, które mogą prowadzić do nieprzyjemnych zapachów oraz problemów zdrowotnych u pasażerów, szczególnie alergików.

Co ile konserwować układ klimatyzacji? Warto to robić przynajmniej raz do roku, najlepiej na wiosnę, kiedy to zabieg odgrzybiania będzie efektywniejszy i przyniesie dobry rezultat na znacznie dłuższy czas.

jakczestoserwisowacsamochod.jpg

Czy serwisowanie auta i regularne przeglądy są opłacalne?

Serwisowane auta zawsze się opłaca. Szczególnie wtedy, gdy usterkę uda się wykryć wcześnie i nie spowoduje ona poważnej awarii. Dla przykładu praca sprężarki klimatyzacji bez odpowiedniego smarowania może grozić jej zatarciem (koszt nowej to ponad 1 500 zł). Podobnie jest z silnikiem pracującym na starym oleju – zwykle po zatarciu jego naprawa jest niemożliwa, co oznacza potrzebę wymiany całej jednostki na nową (koszt to nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych).

Dobrego fachowca zajmującego się przeglądami i serwisem samochodów można znaleźć m.in. w portalu usługowym Majsteria. Warto pielęgnować swoje auto. Dzięki temu unikniesz zbędnych wydatków i zadbasz o swoje bezpieczeństwo, a przy tym także zwiększysz wartość pojazdu na przyszłość.

Artykuł partnera 


Dodał(a): Redakcja Środa 17.04.2024