Mały SUV z dużymi ambicjami – takie jest Audi Q2

Nowy miejski SUV z czterema pierścieniami na masce. Co mogło pójść nie tak? Nic, to oczywiste.

_AN_8064.jpg

Są tacy, którzy twierdzą że Q2 to przełom w ofercie Audi. Nie wierzcie im. Q2 jest jak inne samochody z czterema pierścieniami na masce i ma kompletne DNA tej marki - jest dobrze zaprojektowane, szybkie, bardzo wygodne i meganowoczesne.

Wygląd
Model Q2, mimo że bardzo ładnie nawiązuje stylistycznie do innych aut z literką Q w nazwie, ma swój własny styl, nieco odrębny od reszty SUV-ów Audi. Wiem, co sobie myślisz - skoro po Q7, Q5 i Q3 Audi postanowiło pokazać model Q2 to pewnie po prostu zmniejszyli Q3? No więc właśnie nie. Q2 ma swój własny styl. Auto wygląda dynamicznie, ma zwartą, wręcz zbitą bryłę, a wzrok przyciągają masywne słupki C malowane w kolorach innych niż nadwozie, trochę jak w sportowym Audi R8. Nadwozie to zarazem przekleństwo blacharza i przyjemność dla oka. Samochód ma zaskakujące i rzucające się w oczy przetłoczenia w okolicach kół i drzwi – wielokąty to znak rozpoznawczy nowego Audi. Gdybyś nie zauważył – grill z przodu ma również kształt wielokąta. Boki auta wyglądają znakomicie natomiast klepanie takich boczków po stłuczce może sprawić że niejeden pan Mirek postanowi rzucić blacharstwo-lakiernictwo i wyjechać w Bieszczady.

_AN_7327.jpg

Wnętrze
Wsiadasz i okazuje się, że wszystko jest tak, jak być powinno, a wnętrze Audi Q2 mówi do ciebie tym samym językiem którego używają też inne samochody tej marki. O ile bryła samochodu zdradza elementy ekstrawagancji to wewnątrz znajdziesz przewidywalność i stylistyczną konsekwencję. Q2 w środku przypomina nieco model Q3, a styliści projektując środek samochodu pamiętali o minimalizmie i funkcjonalności. Niewielka rozmiarów kierownica doskonale leży w dłoniach, przez środek deski rozdzielczej biegnie wyróżniający się fakturą pas w kolorze tapicerki, a przyciski zgromadzono w okolicach konsoli środkowej, pod ekranem nawigacji. Nawigacja to jednak tylko jedno z zastosowań wyświetlacza centralnego – Audi Q2 współpracuje z systemami Android Auto i Apple CarPlay co oznacza że samochód może w łatwy sposób stać się rozszerzeniem twojego telefonu dzięki czemu dzwonić, czytać wiadomości czy odtwarzać multimedia możesz w sposób bezproblemowy. Dodajmy do tego jeszcze ładowanie bezprzewodowe telefonu oraz możliwość utworzenia w samochodzie hotspota WiFi dzięki systemowi MMI Navigation Plus. A to ledwie początek listy udogodnień, są przecież systemy elektroniczne dzięki którym podróżujesz sprawniej i bezpieczniej.

_AN_7228.jpg

Elektronika
Gdybyś chciał odbyć przyspieszoną lekcję tego jak daleko jako ludzkość zabrnęliśmy w dziedzinie autonomizacji samochodów, jazda modelem Q2 będzie jak znalazł. Auto zostało bowiem naszpikowane systemami które czynią jazdę przyjemniejszą, a przede wszystkim – bezpieczniejszą. Aktywny asystent pasa ruchu pilnuje by samochód jechał środkiem pasa, system Audi Pre Sense potrafi zobaczyć nadjeżdżający samochód (i uruchomić hamulce!) zanim kierowca cofający autem nawet pomyśli żeby się rozejrzeć. Adaptacyjny tempomat sam potrafi zwolnić i dostosować prędkość do poprzedzającego pojazdu – a potem ponownie przyspieszyć. W ten sposób dochodzimy do asystenta jazdy w korku czyli systemu który sprawił że jadąc tym Audi w korku własnej szczęki musiałem szukać pod fotelem kierowcy. Powiedzmy to, w korku Q2 po prostu jedzie i hamuje SAMODZIELNIE, właściwie bez pomocy kierowcy. Większość kierowców stojących codziennie w korkach oddałaby własne nerki by mieć coś takiego w swoim samochodzie. To nie koniec - jest jeszcze wirtualny kokpit czyli deska rozdzielcza w której tradycyjne zegary zastąpiono wyświetlaczem mogącym wyświetlać komunikaty, mapę i masę innych informacji przydatnych w czasie jazdy. Początkowo trudno przywyknąć do takiego bombardowania sygnałami docierającymi z deski rozdzielczej, ale po krótkim czasie wirtualny kokpit staje się twoim najlepszym przyjacielem, do tego stopnia że tradycyjne zegary odtąd będą ci się wydawać przestarzałe jak klepsydry.

Pod maską
Q2 może być wyposażony w jeden z pięciu silników, do wyboru są trzy diesle i dwa "benzyniaki":
1.0 TFSI (116 KM, 200 Nm)
1.4 TFSI (150 KM, 250 Nm)
1.6 TDI (116 KM, 250 Nm)
2.0 TDI (150 KM, 340 Nm)
2.0 TDI (190 KM, 400 Nm, napęd quattro)
O silniku 1.0 nie będę się wypowiadał bo nie miałem przyjemności go testować, ale wersja z jednostką 1.4 litra powinna zapewnić komfortową jazdę niemal każdemu kierowcy - w tej konfiguracji Q2 jest zarazem szybkie i oszczędne. Dla hardkorowców jest 190-konny diesel (znany z innych modeli Audi) spięty z napędem quattro. Tylko czy Q2 to na pewno terenówka?

_AN_7698.jpg

Jazda
Oczywiście że nie. Auto wygląda tak, jak powinien prezentować się nowoczesny kompaktowy SUV do miasta i raczej nie spodziewam się, by posiadacze Pajero niebawem masowo przesiadali się do Q2. Zawieszenie w nowym Audi jest nieco twarde, ale zarazem bardzo przyjazne, zwłaszcza jeśli wybrać tryb komfortowy ustawienia amortyzatorów. Z kolei w trybie dynamicznym samochód pokazuje nieco inne, bardziej narowiste oblicze – skrzynia później zmienia biegi, silnik inaczej reaguje na gaz, a progresywny układ kierowniczy pozwala lepiej wyczuć pracę przednich kół.

Słabe strony
Jeśli siedzisz z przodu, nie masz na co narzekać - jesteś panem wszechświata, jest ci miło i wygodnie. Pasażerowie z tyłu nie mogą tego powiedzieć. Na tylnej kanapie jest stosunkowo niewiele miejsca, nie tyle ile chciałoby się mieć w SUV-ie. Ale coś za coś, to nie Q7 (na szczęście!). No i druga rzecz - niezwykle przydatne systemy elektronicznych są fajne dopiero wtedy, gdy możesz sobie na nie pozwolić, a wiele z nich wymaga dopłaty. Niezbędny będzie kompromis, co wybrać, a co sobie darować. To drugie jednak odbędzie się z bólem serca, bo w tej dziedzinie wyposażenia Audi Q2 ma naprawdę mocne karty.
_AN_8128.jpg

Finał
Audi Q2 ma sporo rywali, ale zarazem rywale nie mają powodów do radości. Powód? Q2 to fajny miejski SUV który ma niemal wszystko czego potrzeba by odnieść sukces na rynku. To jak, będzie hit? Moim zdaniem - murowany, mimo wysokich cen za dobrze wyposażone wersje.
Q2


Dodał(a): ACH Czwartek 22.12.2016