Nowa Toyota Supra, czyli powrót jednego z najbardziej kultowych aut w historii

Nowa Toyota GR Supra to 5. generacja legendarnego samochodu sportowego Toyoty i pierwszy globalny model wyprodukowany przez Toyota Gazoo Racing. Auto miało swoją światową premierę 14 stycznia 2019 roku podczas North American International Auto Show w Detroit.
EY-k9kpTURBXy82Yjg1MmQwNDU4M2YwMmMxY2QxMDViODI4NWUwZDY0MC5qcGeSlQLNA8AAwsOVAgDNA8DCw4GhMAE.jpg

Oficjalna premiera Toyoty Supry piątej generacji jest gigantycznym wydarzeniem w świecie motoryzacji i nie zepsuł go nawet przypadkowy wyciek zdjęć z meksykańskiego oddziału marki, który miał miejsce jakiś tydzień przed prezentacją na targach w Detroit. Ale dość o medialnym balonie, który narósł wokół tego wydarzenia, zajmijmy się samym autem.

Toyota GR Supra powstała jako samochód sportowy w najczystszej postaci. Nie było mowy o kompromisach, które mogłyby zmniejszyć przyjemność z jazdy. Główny inżynier Tetsuya Tada zachował klasyczną formę auta sportowego z montowanym z przodu rzędowym sześciocylindrowym silnikiem napędzającym tylne koła. To nawiązanie do dziedzictwa poprzednich generacji Toyoty Supry oraz legendarnego pierwowzoru, czyli Toyoty 2000GT.

Entuzjaści sportowej jazdy otrzymają przyjemną mieszankę mocy, zwrotności oraz precyzji prowadzenia, którą osiągnięto dzięki połączeniu krótkiego rozstawu osi i szerokiego rozstawu kół, niskiej masy, nisko położonego środka ciężkości oraz sztywnej bryły.

Toyota Supra A90 - silnik i osiągi
Trzylitrowa jednostka napędowa R6 korzysta z turbosprężarki typu Twin Scroll i generuje 340 KM oraz 500 Nm momentu obrotowego. Silnik jest zespolony z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, która pomaga w gładkim, ale zdecydowanym przyspieszaniu, zapewnia wysoki moment obrotowy, dostępny w pełnym zakresie na poszczególnych biegach. Z kolei funkcja Launch Control umożliwia błyskawiczne przyspieszanie ze startu zatrzymanego przy zachowaniu maksymalnej trakcji, sprawiając, że auto od 0 do 100 km/h rozpędza się w zaledwie 4,3 sekundy.

Do wyszlifowania osiągów samochodu przyczynił się zespół Toyota Gazoo Racing, który pracował intensywnie podczas testów na legendarnej Pętli Północnej toru Nürburgring oraz na otaczających go drogach w Niemczech. Celem było osiągnięcie stabilności i zwinności prowadzenia, która zapewni radość z jazdy. Dalsze testy były prowadzone na drogach całego świata. Stylistyka samochodu została precyzyjnie opracowana pod kątem aerodynamicznym, by zapewnić odpowiedni docisk, a także idealny rozkład masy na przód i tył. Przykładowo, dach z dwoma wybrzuszeniami jest nie tylko nawiązaniem do tradycji poprzedników, ale odgrywa też rolę w redukcji oporu aerodynamicznego poprzez zmniejszenie części czołowej samochodu bez konieczności poświęcania przestrzeni nad głową kierowcy i pasażera.


Dodał(a): Tomek Makowski/ fot. materiały prasowe Wtorek 15.01.2019