Odrzutowy Fiat

Ten samochód jest eksponatem muzealnym. Kiedy powstawał był projektem innowacyjnym – pierwszym autem z napędem odrzutowym.
1.jpg

W SKRÓCIE:

W latach 40. XX wieku chciano wypróbować jak silniki odrzutowe stosowane w lotnictwie będą się sprawdzać w branży motoryzacyjnej. Pierwszym samochodem z nowym napędem był Fiat Turbina 8001. Znajduje się w muzeum.

PEŁNA WERSJA:
W latach 40. ubiegłego wieku branża motoryzacyjna postanowił sprawdzić jak w samochodach będą będą działać napędy wykorzystywane w lotnictwie. Wyzwanie podjęło wiele znanych firm, a wśród nich znalazł się Fiat. Badania pod wodzą Dante Giacosa rozpoczęły się w 1948 roku.

Dwa lata później po pozyskaniu wszystkich potrzebnych informacji przystąpiono do właściwego projektowania samochodu z nowym napędem. Turbinę oznaczono numerem 8001. Była ona częścią stworzonego specjalnie dla tego przedsięwzięcia auta. Wszelkie testy prototypu utrzymywano w tajemnicy.

Designerzy pracowali w pocie czoła, aż w końcu w kwietniu 1954 roku przedstawiono Fiata Turbinę 8001 podczas salonu samochodowego w Turynie. Model przykuwał uwagę już samym swoim oryginalnym wyglądem. Niestety nie wprowadzono go do masowej produkcji. W trakcie prac nad rozwojem napędu odkryto wiele jego wad. Przede wszystkim innowacyjny motor zużywał niemal dwa razy więcej paliwa niż silnik tłokowy.

Turbina stworzona przez inżynierów Fiata waży 250 kilogramów. Według danych Fiata jej moc wynosi 300 koni mechanicznych, a maksymalna prędkość to 250 kilometrów na godzinę. Stworzony, prototypowy egzemplarz znajduje się w Muzeum Automobilizmu w Turynie, a inne przybytki tego typu mogą go wypożyczać. Sami chętnie byśmy go przygarnęli, żeby sobie stał u nas w redakcji. A skoro jest to raczej niemożliwe, doczepimy jet packa do naszych starych i rozklekotanych aut.




Dodał(a): Paweł Zieleń / fot.: Fiat Środa 17.05.2017