Ściganie po amerykańsku

U nas mało znane, za Oceanem uwielbiane. Co jest fajnego w jeździe po owalnym torze? Adrenalina, rywalizacja, prędkość? Te trzy składniki to w wielkim skrócie legendarne amerykańskie wyścigi z serii NASCAR.

Nascar

Organizacja NASCAR powstała w 1947r. tworząc zbiór wyścigowych przepisów oraz sposób wyłaniania mistrza spośród wyścigów ze wszystkich części Stanów Zjednoczonych.


Od wódki się zaczęło
Początki wyścigów sięgają czasów prohibicji. To właśnie w tym okresie panowie od rudej zaczęli się ścigać - rozwożąc wódkę bądź dla zabicia czasu. Wpływ na dalszy rozwój uwielbianych przez Jankesów wyścigów miała Druga Wojna Światowa, po której to pojawiło się wielkie zapotrzebowanie na samochody. Z biegiem czasu auta sportowe zaczynały wypierać dostawcze. Pierwotnie wyścigi odbywały się na pełnych dziur i kolein szutrach. Ówczesne auta nie były przystosowane do ścigania się w takich warunkach. Przez kolejne lata mając na uwadze bezpieczeństwo, niezawodność oraz wytrzymałość auta sukcesywnie ulepszano.  Przełomowymi momentami w historii kultowych wyścigów były: wyścig na słynnym torze Daytona, pierwsza transmisja telewizyjna, przekroczenie 320 km/h przez Buddy Bakera.

Wyścig zbrojeń
Obecne wyścigi to wielkie show a także wielki wyścig zbrojeń. Każde startujące w wyścigu auto zbudowane jest z kilku arkuszy blachy, jego rama spawana jest ze stalowych rur. Najgrubszym i najmocniejszym elementem ramy jest klatka chroniąca kierowcę. Jej przednia i tylna część skonstruowana jest z cieńszego materiału, ma to za zadanie pochłanianie energii podczas zderzenia. Konstrukcja samochodu jest tak zaprojektowana, aby podczas zderzenia silnik nie dostał się do wnętrza. Ramę od silnika oddziela przegroda pożarowa. Wygląd zewnętrzny auta określają szczegółowe przepisy. Nascarowe auta nie posiadają oświetlenia, lampy to atrapy. Kształt nadwozia uzależniony jest od długości toru. Short - track na krótkie tory, Super – speedway na długie.  

Konny zaprzęg
Auta napędzane są silnikami o pojemności 5,8 l mogą osiągnąć moc 850 KM. Ograniczenia regulaminowe pozwalają im na „wyciągnięcie” jedynie … 750 koni. Zanim silnik znajdzie zastosowanie musi przejść wiele testów. Owe testy zaczynają się na dynamometrze, gdzie przez 30 minut sprawdzana jest moc. Po obejrzeniu przez ekspertów silnik ponownie trafia na dynamometr w celu poprawienia osiągów. Po czym silnik ponownie trafia do rąk ekspertów.

Podkowy
Podczas wyścigowego weekendu każdy zespół zużywa do 15 kompletów opon, które charakteryzują się brakiem bieżnika oraz wyższym profilem. Opony nie należą do trwałych, ich żywotność to raptem około 240 km. Zespół wyścigowy dysponuje wieloma rodzajami opon w zależności od pogody, nawierzchni itd.

Ścieżki
Większość torów ma owalny kształt, dzięki czemu kibice zasiadający na trybunach mogą dokładnie śledzić losy wyścigu. Najczęściej kierowcy ścigają się asfaltowej i betonowej nawierzchni. Na największy tor – Indianapolis może wejść aż 250 tys. fanów tych niezwykle widowiskowych wyścigów.


Dodał(a): Ostatni mohikanin Piątek 02.03.2012