Mokra robota
Gdybyśmy mogli wybierać, chcielibyśmy umrzeć śmiercią filmową. Byłoby rozkosznie wysadzić się razem z asteroidą pędzącą w kierunku Ziemi i uratować w ten sposób ludzkość (Bruce Willis, „Armageddon”). Równie ciekawa wydaje nam się perspektywa wyprawy na tamten świat za kółkiem Dodge’a Challengera R/T z 1970 roku jak bohater „Znikającego punktu” albo podróży w zaświaty wprost z rzymskiego Coloseum (Russell Crowe, „Gladiator”). Śmierć z ręki zawodowego zabójcy też nie jest najgorszym rozwiązaniem, zwłaszcza jeśli na nasze życie nastawałaby niepokojąco piękna Angelina Jolie grająca zawodową zabójczynię w filmie „Wanted: Ścigani” dołączonym do tego numeru CKM. Stworzyliśmy nawet listę 20 filmowych „hitmenów”, którzy sprawdziliby się w tej roli, bo sceny z ich udziałem podnoszą zabijanie do rangi sztuki. Czapki z głów!
1. LOLA „TRANSPORTER 2”
reż.: L. Leterrier
Jeśli w szpitalu podchodzi do ciebie półnaga blond pielęgniarka w pończochach i szpilkach wysokich jak wieże WTC, sprawdź, czy pod fartuchem nie ukrywa dwóch strzelających ogniem ciągłym Glocków G18 zaopatrzonych w tłumiki. Jeżeli nie znajdziesz tam Glocków, znajdziesz szczęście...
2. FRANK CASTLE „PUNISHER: STREFA WOJNY”
reż.: L. Alexander
Film słaby jak puls pacjentów na intensywnej terapii, ale warto się przemęczyć, by zobaczyć, w jaki sposób wiecznie wściekły pan Castle z precyzją japońskiego mechanika samochodowego posyła na tamten świat hersztów półświatka jedzących kolację u mafijnego dona z Nowego Jorku.
3. BRACIA TREMOR „AS W RĘKAWIE”
reż.: J. Carnahan
Trzej psychopatyczni neonaziści zjawiają się w hotelu nad jeziorem Tahoe i zmieniają rutynową akcję agentów FBI w krwawą rzeźnię, w której w użyciu jest m.in. piła łańcuchowa i maczeta. Po tym seansie jeszcze bardziej nie lubimy neonazistów...
4. SZAKAL „DZIEŃ SZAKALA”
reż.: F. Zinnemann
Rok 1963, płatny morderca wyzbyty emocji niczym jednoręki bandyta ma ustrzelić francuskiego prezydenta de Gaulle’a na zlecenie prawicowych ekstremistów. „Dzień szakala” jest dowodem na to, że czas jest względny– każda sekunda finału tego filmu ciągnie się niczym lot na Marsa!
5. TOOROP „BABYLON A.D.”
reż.: M. Kassovitz
Przez cały film Vin Diesel snuje się po Rosji, a ty zastanawiasz się, o co chodzi. Weź na wstrzymanie i doczekaj do końca jego wędrówki, a przekonasz się, że zasadzka, którą przygotowali na niego źli ludzie w Nowym Jorku, ma siłę wyrazu spektakli baletu Teatru Bolszoj.
6. SORTER „REVOLVER”
reż. G. Ritchie
Japońska kilerka z polecenia bossa chińskiej mafii ma wyeliminować rekina hazardu. Przed śmiercią chroni swojego szefa Sorter – małomówny perfekcjonista, który likwiduje Japonkę. Dzieje się to w zwolnionym tempie i przy dźwiękach „Sonaty księżycowej” Beethovena. Zapal, żeby ochłonąć...
7. BEATRIX KIDDO „KILL BILL VOL.1”
reż.: Q. Tarantino
Grana przez Umę Thurman Panna Młoda, uzbrojona w katanę, najeżdża knajpę, gdzie ucztują siepacze O–Ren Ishii. Ma z nią do wyrównania rachunki. Rozpoczyna się mordobicie, które w pełni docenią jedynie bywalcy wiejskich wesel w starym stylu.
8. LEON „LEON ZAWODOWIEC”
reż.: L. Besson
W finale tego miejscami zbyt ckliwego filmu zobaczysz, jak jeden człowiek, za pomocą paru spluw i prostych sztuczek rodem z harcerstwa, posyła na wcześniejszą emeryturę cały doborowy oddział nowojorskich antyterrorystów. Nieodwołalnie!
9. AGENT 47„HITMAN”
reż.: X. Gens
FSB bierze na celownik supersnajpera, który polował na prezydenta Rosji. W petersburskim hotelu Hitman ów kładzie trupem cały rosyjski oddział uderzeniowy, demonstrując przy okazji, jak fachowo strzelać z dwóch pistoletów jednocześnie. Jesteśmy pod wrażeniem.
10. FOX „WANTED: ŚCIGANI”
reż.: T. Bekmambetow
Najpiękniejsza zabójczyni na zlecenie (Angelina Jolie), o jakiej słyszeliśmy. Fox pracuje dla tajnego Bractwa Tkaczy, które od tysiąca lat zajmuje się brudną robotą. W filmie wykazuje się wieloma umiejętnościami, ale nasz szacunek zyskała po staranowaniu pociągu za pomocą wysłużonego Żiguli.
11. EL MARIACHI „DESPERADO”
reż.: R. Rodriguez
Do miasta przybywa muzyk pragnący zemsty na lokalnym bossie narkotykowym. Pierwsze kroki kieruje do baru, żeby się czegoś napić i przetestować arsenał dźwigany w futerale na gitarę. Tak przerysowane strzelaniny nie śniły się nawet twórcom komiksów.
12. NIKITA TAYLOR „NIKITA”
reż.: L. Besson
Wyszkolona wszechstronnie przez francuskie tajne służby narkomanka wykonuje swoją pierwszą misję – ma zlikwidować człowieka w szykownej paryskiej restauracji. Gwałtowne piękno tej sceny można porównać jedynie do widowiskowego karambolu w wyścigach Formuły 1.
13. ANTON CHIGURH „TO NIE JEST KRAJ DLA STARYCH LUDZI”
reż.: J. i E. Coen
Teksański hitman zlecenia dla klientów realizuje, używając pistoletu do ogłuszania bydła i szotgana z tłumikiem. Jest tak morderczo skuteczny, że nikt, kto stanie mu na drodze, nie żyje dostatecznie długo, aby zdążyć mu powiedzieć, że powinien zmienić fryzjera. A może nawet stylistę...
14. VINCENT „ZAKŁADNIK”
reż.: M. Mann
Tom Cruise odwiedza pewnego muzyka jazzowego, który zadarł z meksykańską mafią, i ucina sobie z nim pogawędkę o Milesie Davisie. Potem niespodziewanie strzela mu z bliska w czoło, wstaje od stolika i wychodzi. Postaraj się nie mrugać, bo przegapisz to, co w tej scenie najlepsze.
15. JULES WINNFIELD „PULP FICTION”
reż.: Q. Tarantino
Jules i Vincent jadą odzyskać towar skradziony ich szefowi. Złodziejom cytują Biblię, potem faszerują ich ołowiem. Na to z łazienki wybiega koleś z pistoletem. Naciska spust i... chybia. Po tym filmie Samuel L. Jackson był w USA popularniejszy od prezydentów na banknotach.
16. AH–JONG „THE KILLER”
reż.: J. Woo
Rewelacyjny kryminał – tylu strzelanin niejeden policjant nie zobaczy przez całe swoje życie. Już początek wiele obiecuje: najlepszy cyngiel w Hongkongu demoluje knajpę, w której bawią się bossowie Triad, zużywając przy tym więcej amunicji, niż wystrzelono podczas walk o Iwo Jimę.
17. KPT. BENJAMIN L. WILLARD „CZAS APOKALIPSY”
reż. : F.F. Coppola
Komandos US Army przemierza pół Wietnamu i ćwierć Kambodży, by maczetą zatłuc niesfornego pułkownika, który najprawdopodobniej zwariował. Za takie misje powinni dawać nie tylko ordery, ale i nagrody Nobla!
18. PŁK JOHN MATRIX „COMMANDO”
reż.: M. Lester
Komandos poruszający się z gracją portowej suwnicy kosi wszystkich, którzy staną mu na drodze do porwanej córki. Na deser zostawia sobie samego porywacza. Po krótkiej bójce robi z niego szaszłyk, nadziewając łotra na wystającą ze ściany rurę. Oczywiście świat staje się przez to lepszy.
19. FRANCISZEK MAURER „PSY”
reż.: W. Pasikowski
Wyjątek w tak doborowym gronie– Franz, były esbek na służbie nowej demokratycznej Polski, nie był wcale zabójcą na zlecenie. Po prostu w imię zasad zrobił porządek i sprzątnął kumpla, który p... jego kobietę. Choć to zła kobieta była. Niestety, brak dowodów, że świat stał się przez to lepszy.
20. V „V JAK VENDETTA”
reż.: J. McTeigue
Zamaskowany anarchista walczący o wolność kontra siepacze systemu zniewalającego Wielką Brytanię. Oni mają pistolety maszynowe. On – swój przestylizowany kostium, zestaw ulubionych sztyletów oraz pozwalającą przetrwać ostrzał z każdej broni myśl przewodnią, która brzmi: „Idee są kuloodporne”.