Jak zwiększyć komfort jazdy autem? Postaw na auta typu SUV!

suv
Na zniszczonych drogach o niskim standardzie, poza utwardzoną nawierzchnią albo w zimowych warunkach SUV może okazać się najlepszą opcją. Rozpracowujemy w tej kwestii możliwości ikonicznego modelu Toyoty.

small toyota-rav4-2019x.jpg

Komfortowa jazda samochodem to przede wszystkim skuteczne tłumienie nierówności nawierzchni, dobre wyciszenie wnętrza i silnika. Słowem – izolacja od czynników zewnętrznych. Tak duża, na ile to jest możliwe. Jazda autem o klasycznej konstrukcji nadwozia i podwozia, czyli np. hatchbackiem, sedanem lub kombi może zapewnić mnóstwo komfortu. Jednak na trudniejszych rodzajach dróg najlepiej pod tym względem sprawdza się SUV.

Samochód z podwyższonym zawieszeniem jest w stanie zapewnić maksimum wygody w każdych warunkach, bez względu na nawierzchnię, po której przyjdzie nam się poruszać. Jazda samochodem staje się komfortowa również za sprawą bezpieczeństwa, które jest w stanie zapewnić swojemu kierowcy i pasażerom, oraz jego niezawodności.

Bezpieczne auto rodzinne

Dokonując wyboru samochodu dla rodziny, zwracamy szczególną uwagę na aspekt bezpieczeństwa. O tym, czy dany samochód jest bezpieczny, decyduje solidność jego wykonania oraz niezbędne wyposażenie z zakresu rodzinnego bezpieczeństwa. To m. in. 7 poduszek bezpieczeństwa, kurtyny powietrzne i mocowania dla fotelików w systemie Isofix.

Bezpieczne auto to takie, które ma nowoczesne systemy wspomagające kierowcę. Dobrym przykładem jest Toyota RAV4, wyposażona w komplet systemów bezpieczeństwa, w inteligentny sposób minimalizujących ryzyko kolizji i spiętych w jeden pakiet o nazwie Toyota Safety Sense. Jego zadaniem jest uzupełnienie oraz rozszerzenie możliwości układów aktywnego bezpieczeństwa, wspomagających i optymalizujących działanie układów kierowniczego, hamulcowego i zawieszenia, takich jak: ABS, EBD, BA, VSC, TRC i EPS.

Wiele systemów jest dostępnych w standardzie, inne możemy mieć w bogatszych konfiguracjach. Pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense w modelu RAV4 składa się z kilku rozwiązań. Jednym z najważniejszych jest układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z możliwością wykrywania pieszych, a za dnia – także rowerzystów. Kolejny to układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) z funkcją powrotu na zadany tor jazdy (SC) lub asystent utrzymania pasa ruchu (LTA) – w zależności od wybranej wersji napędowej. Do tego należy dodać automatyczne światła drogowe (AHB), a także układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA).

Istotnym elementem pakietu jest też układ wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS), sugerujący przerwę, gdy tylko kierowca zacznie zdradzać objawy braku koncentracji. W podstawowym wyposażeniu Toyoty RAV4 znajdziemy także inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC), dostosowujący prędkość do poprzedzających pojazdów. Opinie ekspertów na temat systemów takich jak Toyota Safety Sense są jednoznaczne — stanowią one niezbędny element, pozwalający uzyskać wysoki poziom ochrony, potwierdzony pięcioma gwiazdkami w testach zderzeniowych EuroNCAP.

Bezpieczna jazda SUV-em

SUV to bezpieczne auto, między innymi za sprawą solidnej i podwyższonej konstrukcji nadwozia. Pasażerowie są dobrze chronieni w razie kolizji, a wspomniane wyżej systemy bezpieczeństwa zapobiegają groźnym zdarzeniom. Na pokładzie Toyoty RAV4 znalazł się system bezpieczeństwa Toyota Safety Sense 2. generacji.

Każdy samochód Toyoty wyposażony w ten zestaw, w tym również model RAV4. Korzysta on z układu wczesnego reagowania, który alarmuje o ryzyku zderzenia z poprzedzającym samochodem oraz automatycznie hamuje w razie braku reakcji kierowcy. W skład pakietu wchodzi także system, którego zadaniem jest zapobieganie niezamierzonemu opuszczeniu pasa ruchu. Częścią systemu Toyota Safety Sense jest też, oparty na technologii radarowej, inteligentny aktywny tempomat IACC. Kierowcę wspierają ponadto automatyczne światła drogowe i system rozpoznawania znaków.

Do standardowych systemów bezpieczeństwa w modelu RAV4 należy też układ wspomagający pokonywanie podjazdów i system stabilizacji toru jazdy przyczepy. W najwyższej wersji wyposażenia Executive, RAV4 w odmianie Hybrid ma dodatkowo nowoczesny system detekcji przeszkód ICS (Intelligent Clearance Sonar), zapobiegający kolizjom podczas manewrów oraz dodatkową funkcję automatycznego hamowania, połączoną z systemem ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu, RCTA. RAV4 Hybrid w odmianie AWD-i jest standardowo wyposażona w selektor trybów jazdy oraz Trail Mode  specjalny tryb do jazdy w terenie.

W wyposażeniu najnowszej Toyoty RAV4 może się również znaleźć wirtualne, wsteczne lusterko. Kierowca może wykorzystywać na pozór zwyczajne, elektrochromatyczne lusterko jako cyfrowy monitor o znacznie szerszym polu widzenia. Po uruchomieniu tej funkcji wirtualne lusterko wyświetla obraz z regulowanej kamery wysokiej rozdzielczości, zamontowanej nad tylną szybą, dającej możliwość regulacji i powiększania obrazu. Dokładny ogląd sytuacji za pojazdem pozostaje nawet podczas przewożenia przedmiotów całkowicie zasłaniających tylną szybę.

Druga generacja układu Toyota Safety Sense ma bardziej wydajny moduł, złożony z kamery i czujnika radarowego. Układ przeciwdziałający kolizjom umożliwia większą redukcję prędkości podczas automatycznego hamowania i wykrywa pojazdy przed samochodem przy prędkościach od 10 do 180 km/h, redukując ryzyko uderzenia w nie od tyłu. Ponadto zapobiega zderzeniom z pieszymi również nocą oraz z rowerzystami.

Udoskonalony system Lane Tracing Assist (LTA) wspomaga kierowcę w utrzymaniu pasa ruchu za pośrednictwem kontroli układu kierowniczego i aktywnego tempomatu, także na drogach bez poziomego oznakowania. Kiedy kierowca zboczy z pasa ruchu bez kierunkowskazu, zostaną uruchomione sygnały ostrzegawcze, a samochód automatycznie powróci na właściwy tor jazdy. To doskonały przykład bezpieczeństwa systemów oferowanych w RAV4 i innych nowych modelach Toyoty.

toyota-rav4-2019-2.jpg

Bezawaryjne auto

Odpowiedź na pytanie: „Jakie auto jest bezawaryjne?” jest prosta – i to bez względu na segment, któremu postanowimy się przyjrzeć. Toyota produkuje najbardziej niezawodne SUV-y , które od lat zajmują czołowe miejsca w rankingach bezawaryjności. W najnowszym rankingu Consumer Reports 2020, Toyota znalazła się na podium wraz ze swoją luksusową marką Lexus. A trzy modele z jej znaczkiem trafiły na listę 10 najbardziej niezawodnych samochodów.

Z kolei Toyota RAV4 zajęła pierwsze w swojej klasie miejsce w ubiegłorocznym rankingu WhatCar?, jako najbardziej niezawodny, bezawaryjny SUV dużej wielkości. Toyota RAV4 z wynikiem 99,5 proc. nie tylko okazała się być najmniej awaryjnym SUV-em i niezawodnym autem rodzinnym, ale też przyczyniła się do zdobycia przez Toyotę czołowej pozycji w całym rankingu. Do tego warto dodać wysokie pozycje, które model RAV4 od lat zdobywa w rankingach niezawodności i bezawaryjności, prowadzonych przez niemiecki TÜV czy amerykański J.D. Power.

Bezusterkowość tego modelu przekłada się na jego wysoką wartość rezydualną. Najwyższej zaś niezawodności można spodziewać się po wersji z napędem hybrydowym. Brak usterek wynika tu nie tylko z jakości, ale też  prostoty konstrukcji, pozbawionej turbiny, dwumasowego koła zamachowego, sprzęgła, alternatora i rozrusznika. W dodatku dzięki systemowi odzyskiwania energii z hamowania w autach hybrydowych hamulce ulegają wolniejszemu zużyciu, niż w samochodach z tradycyjnym silnikiem spalinowym.

Napęd 4x4

Jedną z największych zalet wielu samochodów klasy SUV jest napęd na cztery koła. Wyjątkowym napędem 4x4 wśród samochodów typu SUV, dysponuje Toyota RAV4 Hybrid. Jej elektryczny napęd na 4 koła nosi nazwę AWD-i. Za pomocą systemu Zintegrowanego Zarządzania Napędem AIM, automatycznie dostosowuje pracę wspomagania kierownicy, sterowanie hamulcami i przepustnicą, dobór przełożeń i rozdział momentu obrotowego, zależnie od wybranego przez kierowcę trybu jazdy (Normal, Eco lub Sport). W trybie Sport modyfikuje działanie układów tak, by auto uzyskało jak najlepsze osiągi.

W nowej Toyocie RAV4 Hybrid z napędem 4x4 o 30 proc. zwiększono maksymalny moment obrotowy, dostarczany za pośrednictwem elektrycznego silnika do kół tylnej osi, co pozwoliło zapewnić lepszą trakcję w trudnych sytuacjach na drodze. Taki samochód jest przez to nie tylko bezpieczniejszy, ale również bardziej komfortowy.

Do poprawy prowadzenia i stabilności przyczyniło się m.in. przekonstruowanie zbiornika paliwa i zmiana jego umiejscowienia – przed tylną osią, dokładnie między kołami. Zdecydowano się na ten krok, ponieważ optymalny rozkład masy to nie tylko wyważenie samochodu w linii przód-tył – w przypadku RAV4 w proporcji 51:49, ale też lewej i prawej strony samochodu.

Bez wahania można stwierdzić, że to jeden z najlepszych, jeśli nie najlepszy napęd 4x4 w klasie SUV. Nowa Toyota RAV4 Hybrid jest wyposażona w sprawniejszy elektryczny układ napędu na 4 koła, cichszy podczas szybkiej jazdy, oszczędzający paliwo w ruchu miejskim i zapewniający lepszą trakcję na podłożu o słabej przyczepności. Jest również bardziej zwarty i znacznie lżejszy od mechanicznych systemów AWD, dlatego na jego zastosowaniu nie ucierpią zdolności transportowe, ani zużycie paliwa.

System napędza tylną oś, wykorzystując energię z układu hybrydowego i zamontowany przy niej, dodatkowy silnik-generator. Taka konstrukcja eliminuje wady napędu 4x4 w samochodach typu SUV, redukując straty, obniżając masę i optymalizując jego działanie w różnych warunkach jazdy. Dostępna dla tylnej osi siła napędowa wzrosła, dzięki czemu rozdział napędu między osie – w zależności od warunków jazdy – może się wahać między 100:0, a 20:80.

Maksymalna wartość momentu obrotowego, jaki może dotrzeć do tylnych kół, zwiększyła się w stosunku do RAV4 poprzedniej generacji z 953 do aż 1300 Nm, przewyższając możliwości mechanicznych systemów wielu samochodów terenowych i SUV z napędem 4x4, zapewniając o wiele lepsze osiągi podczas ruszania na sypkim lub śliskim podłożu.

Elektryczny system AWD automatycznie optymalizuje moment obrotowy w zależności od warunków. Przekłada się to na lepsze prowadzenie, stabilność i dzielność terenową, szczególnie podczas jazdy w zakrętach i na podłożu o obniżonej przyczepności, zapewniając kierowcy poczucie dobrego kontaktu wszystkich kół z nawierzchnią.

Stworzony przez Toyotę SUV z napędem na 4 koła zyskał większą dzielność terenową, również dzięki zastosowaniu kontroli ograniczenia uślizgu w mechanizmie różnicowym. Tzw. System Trail Mode – dostępny w RAV4 Hybrid AWD-i – zapewnia najlepszą możliwą przyczepność i kontrolę nad autem w trudnych warunkach. System jest w stanie pomóc w sytuacji, gdy trzeba się zmierzyć z wyzwaniami w terenie.

Aktywacja trybu Trail Mode za pomocą przycisku trybu jazdy na konsoli środkowej sprawia, że pozbawione przyczepności koło może zostać zablokowane, a moment obrotowy, zamiast do niego, trafi do koła mającego lepszy kontakt z podłożem. Kierowcę wspomoże w takiej sytuacji również specjalny algorytm, sterujący przepustnicą oraz doborem przełożeń.

toyota-rav4x1.jpg

Na tym nie koniec, bo Toyota RAV4 2019 występuje także w wersji z mechanicznym systemem przeniesienia napędu na 4 koła. Stosuje się go w połączeniu z 2-litrowym, benzynowym silnikiem. W odmianie z automatyczną skrzynią biegów CVT SUV-a wyposażono w skonstruowany przez Toyotę systemem wektorowania siły napędowej o nazwie Rear Driveline Disconnect. Układ, na który składają się m.in. dwa sprzęgła przy tylnej osi, w taki sposób zarządza rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy tylne koła, by zapewnić stabilność oraz optymalne reakcje na polecenia kierowcy podczas jazdy w łukach i to na każdym rodzaju nawierzchni.

Przestronne wnętrze i duży bagażnik

Jeżeli oczekujemy komfortu, w tej klasie samochodów potrzebny nam SUV z największym bagażnikiem i o możliwie największych wymiarach wnętrza. Model RAV4 2019 to zdecydowanie auto z dużym bagażnikiem. Pojemność bagażnika legendarnej, terenowo-rekreacyjnej Toyoty piątej generacji wynosi 580 l (do wysokości rolety!) przy rozłożonej oraz 1690 l przy złożonej tylnej kanapie. To aż o 79 l więcej, niż w poprzedniej generacji modelu.

Zewnętrzne wymiary SUV-ów są zapowiedzią wielkości ich wnętrza. Nie inaczej jest w przypadku RAV4, która ma 4600 mm długości i rozstaw osi 2690 mm. Szerokość jej nadwozia to 1885 mm, a wysokość 1685 mm. Przedni i tylny zwis zredukowano w stosunku do poprzedniej generacji o 35 mm – dokładnie o 5 mm z przodu i 30 mm z tyłu, przez co nowy model jest krótszy od swojego poprzednika o 5 mm. Wydłużono jednak rozstaw osi o 30 mm, co było kolejnym sposobem na zwiększenie swobody w przestronnej kabinie. Mimo tego rodzinny SUV Toyoty zachował zwrotność i łatwość manewrowania. Nadwozie poszerzono o 10 mm i o tyle samo je obniżono.

Choć samochód nieznacznie zmienił swoje wymiary zewnętrzne w stosunku do poprzednika, dzięki platformie TNGA udało się wygospodarować we wnętrzu i bagażniku jeszcze więcej miejsca. Dzięki temu kabinie RAV4 zapewniono imponującą przestronność. Poprawiono też widoczność z miejsca kierowcy i obniżono o 15 mm punkt w którym znajdują się jego biodra, a zakres regulacji kierownicy zwiększono o 50%. Dzięki temu, Toyota RAV4 stała się jeszcze wygodniejszym SUV-em o bardzo przestronnym wnętrzu.

Komfort pasażerów podróżujących na tylnych siedzeniach zwiększono poprzez poszerzenie kabiny na wysokości kanapy o 40 mm. Wzrosła także przestrzeń na stopy, a z tyłu znalazły się dwa oddzielne nawiewy. A zwiększenie kąta otwierania drzwi i zmniejszenie wysokości siedziska w stosunku do progów sprawiło, że wsiadanie i wysiadanie stało się łatwiejsze. Dobry skutek dało również zastosowanie płaskiej podłogi na całej długości przestrzeni bagażowej, która wzrosła o 60 mm - w ten sposób poprawiło to jej funkcjonalność. Po złożeniu oparć tylnej kanapy, bez konieczności demontażu kół zmieści się w niej 29-calowy rower.

Toyota RAV4

Nowa Toyota RAV4 2019 to komfortowy i bezpieczny samochód, zbudowany na nowej platformie TNGA (Toyota New Global Architecture). Dzięki niej nowy SUV ma nisko położony środek ciężkości, mniejszą masę oraz mocne, sztywniejsze o 57 proc. i dobrze wyważone nadwozie. Maksymalne obniżenie środka ciężkości uzyskano dzięki zmniejszeniu masy każdej części i możliwie jak najniższemu zamontowaniu podzespołów. Dotyczy to niemal każdego elementu – od silnika po fotele w kabinie.

Jako model z większym prześwitem, występujący w wersji z napędem na 4 koła, nowa Toyota RAV4 umożliwia sprawną jazdę po praktycznie każdej nawierzchni. Z łatwością może pokonywać gruntowe drogi, a nawet lekkie bezdroża. RAV4 debiutowała w 1994 roku, jako „Recreational Activity Vehicle 4-Wheel Drive”, dając początek całemu segmentowi kompaktowych SUV-ów.

Wersja z napędem hybrydowym łączy w sobie zalety SUV-a z niezwykle wydajnym i ekologicznym, spalinowo-elektrycznym napędem. W hybrydzie silnik benzynowy jest często wyłączany, nie tylko na postoju czy podczas zwalniania i ruszania, ale też w tracie jazdy przez miasto. Napęd Toyoty RAV4 Hybrid jest bardzo oszczędny, zwłaszcza jak na samochód o znacznej powierzchni czołowej i masie powyżej 1,5 tony. Wersja z napędem 4x4 zużywa średnio od 5,6 l/100 km.

Nowa Toyota RAV4 2019 to również samochód wszechstronny. Sprawdzi się zarówno jako auto rodzinne, jak i firmowe. Zaletą jest również wysoka wartość rezydualna i niezawodność, wynikająca m. in z trwałości hybrydowego napędu. To wynik ponad 20 lat doświadczeń Toyoty w konstruowaniu hybryd.

Hybrydowy napęd 4. generacji oparto na 2.5-litrowym, wolnossącym benzynowym silniku Dynamic Force, współpracującym z napędem elektrycznym. W wersji AWD-i rozwija systemową moc 222 KM i rozpędza się do setki w 8,1 s. Nowa Toyota RAV4 występuje także w wersji z przednim lub klasycznym napędem AWD, a wśród jednostek napędowych znalazł się też benzynowy silnik 2.0 o mocy 173 KM.

Nowa Toyota jest dostępna w czterech wersjach wyposażenia. Pierwszą jest Active, standardowo zaopatrzona w klimatyzację, podgrzewane lusterka, obracaną podwójną podłogę bagażnika, światła LED do jazdy dziennej i oczywiście pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense. Cena RAV4 z roku modelowego 2020 zaczyna się od 110 900 zł, lecz w wyprzedaży rocznika 2019 auto kosztuje obecnie od 103 900 zł. Cena Toyoty RAV4 Hybrid zaczyna się natomiast od 134 900 zł.

Drugi poziom wyposażenia to Comfort z 8-calowym ekranem systemu multimedialnego, 7-calowym wyświetlaczem na tablicy zegarów, tylnymi czujnikami parkowania i kamerą cofania oraz standardową ceną od 120 900 zł, oferowany w wyprzedaży za minimum 113 900 zł.

Trzeci poziom wyposażenia to Selection dostępny tylko w wersji hybrydowej – z dachem, 18-calowymi felgami oraz nadkolami i lusterkami w kolorze fortepianowej czerni. Nowy RAV4 w takiej odmianie dysponuje elektrycznie sterowaną klapą bagażnika i systemem inteligentnego kluczyka, a także przednimi i tylnymi czujnikami parkowania oraz światłami głównymi LED. Cena Toyoty RAV4 w wersji Selection zaczyna się od 164 900 zł,

Czwarta, najwyższa wersja wyposażenia to Executive z panoramicznym systemem kamer 360 stopni, cyfrowym lusterkiem wstecznym oraz skórzaną tapicerką za minimum 157 900 zł, dostępną w wyprzedaży rocznika 2019 od 150 900 zł. Cena Toyoty RAV4 w odmianie hybrydowej i wersji Executive zaczyna się od 174 900 zł.

Więcej o samochodach SUV i terenowych autach Toyoty – w tym również nowym RAV4 2019 – znajdziecie pod adresem: https://www.toyota.pl/new-cars/samochody-suv-terenowe.

Materiał partnera


Dodał(a): materia partnera Czwartek 13.02.2020